Vulkanisch Wonderland, Rotorua en Taupo

18 januari 2013 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Eenmaal vertrokken uit Coromandel Penisula waren onze eerste stops Tauranga en Mount Manganui. Het leek hier wel een soort Salou zo toeristisch, daarnaast was hier naast op het strand liggen weinig bijzonders te beleven. We hadden dan ook besloten om snel door te rijden naar Rotorua. Mocht je ooit nog eens de weg niet kunnen vinden naar Rotorua een goede tip; gewoon je neus volgen! Wat een stank! Erg knap dat een plek waar een continu rotte eieren lucht hangt, zo populair en groot kan zijn. De stank heeft uiteraard wel een goede reden, want de regio staat bekend om de vulkanische gebieden met actieve geisers, modderpoelen en kraters van al (lang geleden) uitgebarsten vulkanen. We hebben vlakbij Rotorua dan ook een soort park bezocht vol met deze vreemde verschijnselen. Hierbij was er ook één geiser die naast de continue rook ook eens per dag "uitbrak" waardoor deze meters hoog een soort schuim spoot, heel vreemd om te zien! De rest van het park was ook erg bijzonder om te zien met overal gaten waar meer rook uit kwam dan bij de hoogovens, borrelende modderpoelen en vreemde geel/groene en oranje meren. Na dit soort buitenaardse avontuur besloten we door te rijden naar Taupo, aangezien deze plaats redelijk uit onze route lag en we al een stuk op weg waren door het parkbezoek. Rotorua zouden we op de terugweg weer tegenkomen.

Wat erg goed geregeld is in Nieuw Zeeland zijn de Information Centers die in elk dorpje te vinden zijn. Elke regio/plaats die we dan ook komen is dit onze eerste stop om te zien welke "must do's" en slaapplaatsen ze ons te bieden hebben. We hebben inmiddels geleerd dat je in deze Information Centers brutaal moet zijn en niet moet vragen naar "accomodation options", want dan komen ze aan met de Top10 Holidayparken met waterpretparken en dure hotels. We doen onze Nederlandse naam dan ook eer aan en vragen telkens naar de goedkoopste overnachtingsmogelijkheden. Dit heeft ons in Taupo zelfs 3 gratis nachten opgeleverd doordat er hier een gratis camping bleek te zijn. We moesten hiervoor nog wel een tent en luchtbed kopen. Wij vonden dan ook een prima goedkoop tentje waar alleen de waarschuwing op stond dat deze niet geschikt was voor extreme regen en wind. Alle tenten die hier wel voor geschikt zijn waren minimaal 3x zo duur, en ach we zitten in de Nieuw Zeelandse zomer dus hoe extreem zou het weer kunnen zijn (wij hadden in ieder geval nog geen spatje regen gezien)? Het volgende kun je uiteraard al voorspellen; 3 nachten lang hebben we regen gehad! Overdag was het zonnig en heerlijk, maar zodra de tent telkens stond leek het al te gaan miezeren. Wonder boven wonder hebben we het op een paar druppeltjes in de tent en een vochtige binnenzijde van de tent droog gehouden! waar het in Taupo minder droog bleef waren de prachtige Huka Falls (waterval) en Aratiatia die we bezocht hebben. Dit laatste is een dam die een aantal keer per dag open gaat hoofdzakelijk om gewoon elektriciteit op te wekken, maar wat op zichzelf een attractie is om te zien hoe in een paar minuten een waterval een bijna droogstaand meer laat volstromen.

Maar het allerbeste van ons bezoek in Taupo was toch wel de Bunjeejump! Uiteraard hebben we het nu over Syll en niet over Luis haha. Maar Luis had een goede reden; iemand moet toch de foto's maken? Om eerlijk te zijn vroeg ik mij op het plateau 50 meter boven het water af waarom ik zo'n grote bek heb gehad. Ik heb eenmaal met mijn armen in de lucht en voorover leunend over het randje dat zetje van de instructeur wel even nodig gehad, maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb! Dat was echt het allerengste  maar allervetste wat ik ooit gedaan heb! Ze hadden een mooie spreuk staan bij de Bunjeejump: "why live on the edge of life, if you can jump off it".
Eenmaal terug in Rotorua hebben wat minder extreme activiteiten gedaan. Zo hebben we geludged, wat een soort combinatie tussen rodelen en racen van een berg af is. We zijn ook naar een soort zwembad geweest wat gevuld en verwarmd werd door natuurlijke warmwaterbronnen. Het warmste bad was hier 40 graden wat ervoor zorgde dat je helemaal ontspande en op een gegeven moment zelfs helemaal ligt in je hoofd werd! De volgende dag zijn we gaan ZORBen. Dit is een wat nieuwere soort sport die in Rotorua is uitgevonden, waarbij je in een gigantische plastic bal met water van een berg af rolt recht naar beneden of in een soort zig-zag baan. Dit was echt een super gave belevenis waarbij je in de bal alle kanten op geslingerd wordt en uiteindelijk niet meer weet of waar de grond is. Dit vonden we zo leuk dat we alle verschillende parcours en zelfs één keer samen in een bal hebben gedaan.
Na deze belevenis vonden wij het tijd om het bijzondere en stinkende vulkanische wonderland te verlaten en door te rijden naar het oosten van Nieuw Zeeland.

1. Hans:
    27 januari 2013
    Zorg er wel voor dat je nog lang kunt genieten op jullie trip en dat het niet zo afloopt als met deze twee zorbers http://www.telegraaf.nl/buitenland/21203827/___Zorbing__gaat_gruwelijk_mis__.html
  2. Aart:
    27 januari 2013
    Wat een geweldige dingen hebben jullie gedaan! Knap Syl dat je gedurfd hebt om te bunjeejumpen! Waar een beetje opscheppen thuis al niet naar leidt haha. Ben benieuwd naar de foto's!
  3. Bikkie:
    27 januari 2013
    OMG Syll en Luis, wat een geweldig verhaal weer! Echt met smacht wacht ik op de volgende belevenissen van jullie!
    Wat super allemaal zeg! Jeetje Syll, wat stoer om te bunjeejumpen! Te gek!! hahaha!
    Goede reis en fijne dagen verder. Geniet maar doe voorzichtig, lieverds! Dikke kus!
  4. Oom Jan en tante Lineke:
    27 januari 2013
    HOi Sylvana, Vet cool zouden mijn kleinkinderen zeggen!!!
    Bunjeejumpen!!!!!
    Volgens ons rook je daar de zwavel.
    Een zwavelbad is goed voor je huid. Dus allebei babyhuidje?
    Dikke kus