Natuurlijk waterpark tot overstroomde straten! Penang en Langkawi in Maleisië

5 juli 2013 - Langkawi, Maleisië

We hadden jullie al een beetje gewaarschuwd dat de verhalen snel achter elkaar komen, maar de datum dat we naar huis komen komt dan ook steeds dichterbij! Maar we hebben eerst nog een laatste stukje van Maleisië te gaan. Onze op één na laatste stop in Maleisië is het eiland Penang. Zoals we al eindigde in ons laatste verhaal hopen we maar dat we niet al teveel te maken krijgen met de gevolgen van het regenseizoen. Toen we alleen vanuit Cameron Highlands met de minivan richting Penang gingen, begon het spontaan te regenen zodra we over de brug naar het eiland gingen. Dat beloofde dus weinig goeds haha!

Bij aankomst in Georgetown in Penang waren we met een leuke groep mensen, gedeeltelijk van mensen uit ons laatste hostel en met mensen die bij ons in de bus zaten. Met allemaal budgetreizigers zijn we vervolgens ingechecked in een hostel in de stad. Hierbij hebben wij ervoor gekozen om voor 1 euro per nacht meer een privekamer te hebben, terwijl de rest op een dorm ging. Achteraf maar goed, want dit hostel bleek nogal bijzondere types op de dorm te hebben liggen. Zo was er een oudere dame die insecten verzamelde en dus een hele grote pot met vele insectensoorten op haar bed had staan. Nu maar hopen dat deze niet breekt haha! Daarnaast was er een man die een gehele woonkamer had gemaakt in zijn bed met overal hangende plastic zakjes en kleding. Daarnaast had deze man de gewoonte om naakt of alleen in een veels te klein handdoekje rond te lopen. Beide hele aardige mensen, maar wij zijn blij niet 's morgens wakker te worden met uitzicht op bejaarde oude billen haha! We moeten wel zeggen dat dit hostel het goedkoopste hostel was waar we tot nu toe in gezeten hebben. Maar je kreeg dan ook waar je voor betaalde, want ondanks dat de bedden gewoon schoon waren ziet een nederlandse gevangeniscel er beter uit! Ach je moet alles een keer hebben meegemaakt toch?
Samen met Lee, een jongen die we in Cameron Highlands hebben leren kennen, zijn we een middag naar de Kek Lok Si tempel geweest. Onderweg naar deze boedhistische tempel regende het behoorlijk. Terwijl we dan ook in de verrassend mooie lokale bus (leek gewoon op een connexxionbus) door de regen reden, kregen we even een lekker nederlands gevoel haha! Bij de tempel hadden ze een vijvertje genaamd "de vijver van de vrijheid" met honderden schilpadden, vreemde naam voor een plek waar de schilpadden letterlijk op elkaar moesten liggen vanwege ruimtegebrek. Wel leuk was dat we voor een kleine donatie de schilpadden mochten voeren.
De tempel zelf was erg mooi en vanaf de top hadden we een prachtig uitzicht over Penang en de omliggende bergen. We liepen toevallig ook nog eens binnen bij een grote bijeenkomst waar honderden mensen en monniken in koor aan het het bidden waren. Erg mooi om te zien!
Een dag nadat wij waren aangekomen zijn er nog meer mensen vanuit ons oude hostel in Cameron Highlands aangekomen en waren we helemaal met een grote groep! Uiteraard was dit ontzettend gezellig! In Georgetown was er ook een chique discotheek waar elke avond Ladies Night was, en de dames tot 11 uur onbeperkt gratis dronken. Uiteraard betekende dit voor de meiden dat zij hier elke dag te vinden waren, terwijl de mannen samen ergens anders een biertje gingen doen. Dat was weer even raar om dingen apart van elkaar te doen! We zijn natuurlijk al ruim 6 maanden bijna elk moment samen! Maar ook wel weer erg leuk om zo alleen met meiden of jongens weg te gaan!
Penang is een ontzettend leuk en gezellig eiland, maar heeft wel één groot nadeel! Je kan bijna nergens in de zee zwemmen vanwege de vele kwallen in het water! Caleb was op één van de dagen alleen naar een afgesloten (beschermd met een net) strand gegaan om hopenlijk veilig te kunnen zwemmen. Helaas is dit toch fout gegaan, want Caleb was gestoken en vervolgens opgenomen in het ziekenhuis! Terwijl dit gebeurde waren wij met de rest van de groep in een groot winkelcentrum, en kregen toen we terugkwamen dit nieuws te horen! 2 mensen van de groep hebben dan ook gelijk de taxi gepakt om hem te zien en om voor zijn rekeningen te betalen. Uiteraard moet dat gewoon direct cash en heb je als je naar het strand gaat niet zoveel bij je, haha lekker geregeld!
Caleb bleek geheel opgezwollen te zijn en vreselijke pijn te hebben en moest nog een extra dag in het ziekenhuis blijven. Op deze dag hadden we ingepland om met de groep naar het National Park te gaan voor een hicking. Ondanks dat Caleb er dus niet bij was, was het een leuke en mooie wandeling door het park! Aan het eind van de wandelroute zat het Monkey beach die bekend stond om zijn vele apen en dat dit één van de weinige stukjes zee was waar je veilig kon zwemmen. Het was dan ook de bedoeling na deze overhete wandeling een verkoelende duik te nemen bij dit strand, maar op de een of andere manier was er niemand van de grote groep die het water meer in durfde haha! Na dan maar een verkoelend drankje hebben we de boot terug naar de bewoonde wereld genomen.
Na een paar gezellige maar natte dagen samen ging iedereen uit de groep verschillende richtingen op. Wij zijn samen met 3 andere per boot doorgegaan naar Langkawi, Caleb bleef nog één dag in Penang om bij te komen om ons vervolgens ook achterna te reizen. Totaal onverwacht toen wij op de boot waren, zaten Dan en Kirsty een paar stoelen voor ons! We hadden elkaar nu een maand niet meer gezien en zo'n beetje een week geen contact meer gehad over elkaars locatie, dus hadden geen idee van elkaar dat we hier beide zouden zijn. We kwamen er toen ook nog eens achter dat zij in Penang in een hostel twee deuren verder dan die van ons zaten. Dit is dus letterlijk een gevalletje "wat is de wereld toch klein" haha!
Toen Caleb zich de volgende dag weer bij ons heeft gevoegd hebben we met zijn 6en (zonder Dan en Kirsty) voor 2 dagen scooters gehuurd. Op onze eerste dag hebben we de west kant van het eiland verkend waarbij we eerst naar de bekende kabelbaan naar de bergen zijn gegaan. Helaas bleek deze vanwege laagseizoen voor renovatie gesloten te zijn, echt balen! We zijn daarna doorgereden naar de Seven Wells watervallen. Hierbij kwamen we eerst uit bij een prachtige waterval die zich uitmondde in een meertje. Ondanks dat er niemand aan het zwemmen was, dook Caleb gelijk het water in. Wij konden het met dit warme weer natuurlijk niet laten om hem hierbij te vergezellen. Het was grappig om te zien dat toen wij er in gingen meer toeristen zich eraan durfde te wagen om ook het water in te gaan. Na deze verfrissende duik zijn we via een lange weg omhoog gegaan waarna we uitkwamen bij eigenlijk de bovenkant van de waterval. Het is lastig uit te leggen, maar het leek op een soort aflopende riviertje met allerlei grote platte glade stenen erin. Hierdoor kreeg je een beetje het idee in een soort waterpretpark te zijn doordat het meerdere "glijbanen" waren met op sommige plekjes kleine zwembadjes. Ontzettend gaaf! Ze hadden wel een ijzerdraadhekje neergezet, maar je moet uiteraard niet te ver doorglijden, want anders glij je de werkelijke waterval van ruim 90 meter af haha! Ondanks hier en daar wat blauwe plekken van het glijden (het blijft toch natuurlijk en niet aangelegd waardoor niet alles perfect glad is) was het echt een onzettend leuke ervaring. En daarbij was het uitzicht van deze hoogte ook adembenemend vanuit je eigen natuurlijke jacuzie!
Vanuit de Seven Wells waterval zijn we doorgereden naar de volgende waterval, de Temurun waterval. Het was niet zozeer de waterval, maar meer de hele opzet eromheen dat het prachtig maakte. Op het pad er naartoe na werd het meertje waar de waterval op uitmondde omringd door recht uit de grond stekende rotsen van 40 meter hoog. Beetje het idee alsof je dus in een diepe put zit met een laagje water erin. Het mooie was dat de gehele rotsen bedekt waren met groen en je aan vele kanten allerlei soorten aapjes zag zitten en door de taken zag springen. Ook waren er twee arenden die boven deze plek bleven rondzweven, wat helemaal een gaaf effect gaf. Uiteraard hebben we ook hier even een duik genomen waarna het behoorlijk begon te regenen en we snel richting het Guesthouse zijn gegaan.
Vanaf het moment dat het begon te regenen, is het ook niet meer gestopt met regenen. En met regen bedoelen we dan ook echt regen! Het Guesthouse waar we sliepen had apartementjes op de begane grond en op de eerste verdieping. Tijdens de nacht waren wij dan ook niet zo blij dat we op de eerste verdieping sliepen doordat we moeilijk in slaap konden komen door het kletteren van regen om ons dak. In de ochtend bleken we alleen ontzettende mazzel hebben gehad, omdat vele van de begane grond kamers onder gelopen waren. Sommige mensen bleken sinds vroeg in de ochtend al bezig te zijn geweest met water scheppen, terwijl wij daar niks van mee hebben gekregen!
Later op de ochtend was het gelukkig gestopt met regenen waarna we voor een tweede ronde op de scooters zijn gestapt. De gevolgen van de regen waren daarentegen goed te merken. De waterafvoer is niet zo goed gegeregeld zoals in Nederland en het land is natuurlijk ook niet vlak. Hierdoor waren vele straten geheel volgelopen. De meertjes lopen over op de weg en de weilanden waren volgelopen waardoor de koeien en stieren over de straten liepen en op rontondes lagen! In sommige straten was het zo erg dat je gewoon een zware stroming in het water zag of watervalletjes had. Mensen liepen tot hun knieen in het water en op één plek vonden we gewoon een klein waterslangetje die zijn weg uit het meer naar de wegen had gevonden. Het is moeilijk voor te stellen, maar het beeld wat je wel eens ziet op het nieuws op tv over extreme weersomstandigheden, zagen wij nu gewoon in werkelijkheid. Maar dit mocht ons natuurlijk niet weerhouden om naar de plekken te gaan die we wilde bezoeken. Het heeft af en toe wat omrijden gekost en moesten regelmatig tot kuithoogte onder water door het water rijden, maar dat maakte het juist een ontzettend leuke ervaring!
We zijn langs een hot springs geweest, maar deze bleek bij aankomst gesloten en ook helemaal onder gelopen te zijn. Er waren dan ook allerlei mensen druk bezig met het weghalen van het water. Deze mensen wezen ons één bron aan waar we wel in konden gaan. Deze kleine ronde put bevatte ontzettend heet natuurlijk water. Lekker, maar het mocht duidelijk zijn dat deze al lang niet was gebruikt. Voordat we er in gingen leek het water schoon, maar door de beweging kwam allerlei mos van de wanden los, waardoor het al snel één blubberpoul was. We zijn toen snel doorgereden naar een andere waterval die door de hevige regenstroom ook onder gelopen was en ontzettend hevig was geworden. Het water bleef daardoor niet in de rivieren, maar stroomde ook over de padden. We hebben dan ook maar niet gezwommen in deze waterval door de kracht van het water, maar het aanzicht van deze heftige stromingen was het bezoek zeker waard. We zijn zijn verder door de prachtige bossen van het eiland en een berg op getoerd met prachtige uitzichten, natuur en vele voorbij rennende en slingerende apen. Echt genieten dus!
We hebben de dag afgesloten met een bezoek aan de locale markt. Het is onbeschrijvelijk wat voor ontzettend lekker eten ze daar hadden. We voelde ons net kleine kinderen in een snoepwinkel. Van sommige dingen wisten we niet wat het was, maar namen we gewoon mee omdat het er zo lekker uit zag of rook. Het mocht dan allemaal niet zo luxurieus aandoen, maar het smaakte als eten bij een restaurant met een michelinster!
We zijn al weer aan het einde van onze route door Maleisië en ook de datum dat we weer naar huis vliegen is gezet; 21 juli! We hebben dan ook alleen nog een laaste stukje Thailand te gaan. Doordat Thailand de regel heeft dat wanneer je via landgrens (in plaats van per vliegtuig) binnen komt je maar een Visa krijgt van 15 dagen, moesten we even uitplannen dat we niet voor de 6e het land ingingen. We hebben het daarom wat rustiger aan gedaan op de eilanden, maar de datum is nu aangekomen! Voor de derde en laatste keer (voor deze trip) naar Thailand dus!