Van wilde apen in het bos tot een westerse stad! Singapore en Borneo

17 juni 2013 - Kuching, Maleisië

Na een goed verlopen vlucht van Yogyakarta Indonesië naar Singapore mocht het direct duidelijk zijn dat alles wat ze over Singapore zeggen, ook echt klopt! Deze stad gaat totaal tegen het normale beeld in dat je hebt van Azië! Waar we in de ochtend nog ratten over straat zagen lopen in Indonesië, zagen we in de middag perfect schone straten. Toen we per shuttlebusje vanaf het vliegveld richting het centrum reden kregen we een beetje het gevoel terug te zijn in New York! Door de moderne wegen, torenhoge gebouwen en alle straatnaambordjes in het engels (eindigend met "-street" en "-ave") kregen we het gevoel weer even terug te zijn in de westerse wereld.   Nou mocht het ook direct duidelijk zijn dat ook de prijzen in heel Singapore erg westers zijn. Dit was dus even heel erg wennen! Waar we bijvoorbeeld in Cambodja nog in een paradijselijk resort zaten voor 16 euro per nacht, moesten we nu 45 euro per nacht (bijna 3x zoveel!) betalen voor een kamer in een goedkoop hostel met gedeelde badkamer. Het zal dus wel ontzettend wennen voor ons zijn als we straks weer de Nederlandse prijzen hebben! Maar één voordeel is er wel aan; hoe "goedkoop" je hotel ook is in Singapore, het zal er wel altijd schoon en netjes zijn!

Waar we in de rest van Azië geen één keer MacDonalds of KFC hebben gegeten (in verhouding duur en er zijn zoveel lekkere lokale dingen) hebben we ons door de dure restaurants hier in Singapore ons weer voor het eerst aan gewaagd. Zoals we al eerder hadden meegemaakt, was een normaal westers portie nu teveel voor ons! Maar het was vooral te merken dat we ook helemaal niet meer gewend waren aan zulk vet eten, want we kregen er nu gewoon buikkramp van! Ja, het is duidelijk dat we na 3 maanden helemaal veraziët zijn haha!
Op onze eerste dag in Singapore zijn we deze prachtige stad gaan bekijken. Het is niet goed uit te leggen, maar als je zo gewend bent aan de aziatische dorpjes dan maakt zo een grote stad met al zijn westerse trekjes echt indruk. We hebben ook even lekker zitten kwijlen bij alle prachtige over-the-top hotels zoalshet Marina Bay Sands hotel, welke met zijn schip met zwembad op het dak het duurste hotel (om te bouwen) ter wereld is (je zou voor de grap eens op Google moeten kijken haha!). Als we dus snel naar huis hadden gewild hadden we hier een paar dagen kunnen gaan zitten haha! Aan het einde van de dag hebben we nog even een drankje gedaan aan het prachtige kanaal met de verlichte bootjes, een lichtshow en uitzicht over de prachtig verlichte hotels. Op dit soort momenten besef je eigenlijk pas waar je bent en watvoor prachtige dingen je doet en ziet!
Via een looptour hebben we Little India ondekt. Met een bewoonster van dit stadsgedeelte zie je toch een heel andere kant van deze cultuur, dan wanneer we er zelf doorheen zouden zijn gelopen. Zo liet ze ons bijvoorbeeld een soort kantoortje zien waar de muur vol hing met mannen en hun beschrijving, waar je als Singapore/Indische vrouw een keus uit kon maken om deze te trouwen en naar Singapore te laten komen. Heel bijzonder. Daarnaast zagen we door het tijdstip en dag van de week ook een gigantische rij van mannen voor de lokale bank staan. Hierbij legde ze uit dat deze mannen allemaal net hun "cash" loontje hadden gehad en deze nu naar hun familie in India gingen versturen. Daarnaast hebben we ook Chinatown bezocht, waarbij we weer het aziatische straatbeeld een beetje terug kregen, dit leek zo opeens heel vertrouwd aan te voelen haha!
Ons hoogtepunt uit Singapore was toch wel de bekende Zoo die we hier bezocht hebben. Deze is namelijk heel anders dan andere dierentuinen zoals wij deze kende. Het park bestond uit eigenlijk 3 verschillende dierentuinen, waarin ze in het eerste park dat we bezochte de bekende reuzenpanda's hebben! Toevallig hadden we eerder in Azië een documentaire over deze 2 panda's gezien op Discovery Channel, wat  ons toen heeft besluiten dat we zeker naar deze dierentuin wilde! Eigenlijk grappig dat je normaal in nederland zoiets op TV zou zien (en er niet verder over nadenkt) en nu dan ook echt denkt; dat is in Singapore, daar kunnen we dus heen gaan! Het was dan ook extra bijzonder om deze dieren die je normaal alleen van TV en van het WNF logo kent nu in het echt te zien. Wat voornamelijk bijzonder was aan de eerste 2 parken, was dat dierenreservaten vrij open waren. Zo zaten bijvoorbeeld de orang oetangs gewoon boven je hoofd te slingeren en zat er geen afscherming tussen jou en de kangaroos. Na afloop van alle shows mocht je ook gewoon met alle dieren op de foto, waardoor wij nu een foto hebben van ons met (ja levende!) slangen in onze nek en handen! Heel gaaf maar het gaf Syll ook wel de kriebels toen de python om onze nek zat te kronkelen haha!
Het meest bijzondere was het NightSafari park, die heel toepasselijk pas open gaat als het donker is. Hierbij werden we in een safarikarretje door dit park gereden waarbij je alle dieren zonder afscherming met alleen een klein schemerlampje kon zien! We konden dus helaas geen foto's maken, maar de ervaring zelf was ontzettend gaaf! We hebben na afloop ook de wandelroutes door ditzelfde park gedaan wat helemaal leuk was! Je ziet dat de dieren zich heel anders gedragen wanneer het donker wordt en zo vrij rondlopen. Heel gaaf! Het idee dat je daar alleen in het donker rond te loopt, wetende dat de (meeste) dieren geen afscherming hebben, maakt het ook een leuke ervaring. Ook zagen we nu hele andere dieren, die in een normale dierentuin niet te zien zijn omdat het nachtdieren zijn. Zo zaten we op een moment tussen tientallen "Flying foxes" (gigantische vleermuizen) die aan alle kanten enthousiast om, boven en onder je door vliegen en je van 10cm afstand aan zitten te staren alsof jij de attractie bent. Ook mooi was opeens de de vliegende eekhoorn die het leuk leek te vinden om zo laag mogelijk over je heen te vliegen om je te laten schrikken haha!
Het was dus wel een lange dag met 3 parken, maar wel een ontzettend leuke!
We hebben zeker een leuke paar dagen gehad in Singapore en deze verschikkelijk schone stad beviel ons zeker. Toch maakt deze schone stad je ook wel een beetje bang, want er wordt niet voor niks gezegd "Singapore is a Fine city". Voor elke kleine "overtreding" bestaat namelijk wel een (hoge) boete. We durfde vaak niet op plekken te roken en we zijn zelfs een keer achter een papiertje aangerend toen deze wegwaaide haha!
We hebben vanuit Singapore weer eens een hele spontane actie gedaan! De bedoeling was om per trein of vliegtuig naar Kuala Lumpur te gaan, maar kwamen erachter dat een vlucht naar Borneo wel erg goedkoop was! In plaats van direct te vliegen naar het vaste land in Maleisië, hebben we daarom een tussenstop gedaan in Kuching, op het prachtige Borneo.
Doordat we deze beslissing minder dan 48 uur van te voren besloten en geboekt hadden, kwamen we totaal onvoorbereid aan in Kuching. Het was dus echt even zoeken naar het centrum en een leuk hotelletje. Toen we in de avond dan ook gesetteld en onze maagjes gevuld waren, zijn we het cafeetje van het guesthouse in gegaan. Om middernacht was het namelijk Luís zijn verjaardag! Het was dus een leuke maar onverwachte verrassing waar Luís was met zijn verjaardag! Op zijn verjaardag hebben we dan ook een bijzonder uitstapje gemaakt naar een oerang oetangs wezenhuis en opvang. In dit bos worden deze bedreigde dieren losgelaten en beschermd en omdat er in de bossen vaak niet genoeg eten voor de beesten te vinden is, wordt er elke dag op een aantal plaatsen in het bos voedsel neergelegd. Dit is dan ook het moment om deze dieren te zien, want anders zou je ze natuurlijk nooit zelf in zo'n groot bos kunnen vinden.
Op het moment dat we aankwamen was het wel een beetje jammer dat er al 5 busladingen mensen stonden te wachten bij één van de plateus. Je zag hierdoor de orang oetangs hoog in de bomen zitten, omdat ze door de drukte te bang waren om naar beneden te komen. Gelukkig had deze groep mensen het daardoor na een kwartier al gezien en waren ze al snel weg, waarna alle orang oetangs al snel naar beneden kwamen. Ontzettend gaaf om zulke prachtige en machtige beesten in het wild te zien. We konden echt niet stoppen met gewoon kijken naar de rondslingerende en etende beesten. Een heel leuk en bijzonder uitje dus op je verjaardag!
Een ander bijzonder uitstapje die we hebben gedaan is naar het Bako National Park. Met de lokale bus en vervolgens een bootje naar de overkant kwamen we aan in dit prachtige natuurgebied. We hadden graag een nachtje blijven slapen in dit park, maar helaas bleek bij aankomst alle accomodatie vol te zitten. We hebben daarom de dag goed gebruikt om alsnog zoveel mogelijk te kunnen zien. We hebben hier InaHas leren kennen, een meisje die uit Kuala Lumpur komt en voor een weekendje alleen naar Borneo was. Met zijn drieen zijn we een aantal looproutes door het park gaan doen. Eerst hebben we een loop door de bossen gedaan waarbij we een aantal neusapen in de bomen hebben zien zitten! Heel gaaf! Vervolgens kwamen we aan op een strand met prachtige rotspartijen en begroeien. Vanuit hier hebben heeft een lokale man ons langs de kust naar een ander strand gevaren. Het bleek dus goed van pas te komen om iemand bij je te hebben die de lokale taal spreekt haha! Ook toen hij varend langs allerlei mooie rotsen ging kon deze man ons allerlei bijzondere vormen aanwijzen in de rotsen. Zo was er bijvoorbeeld een rots met een lachend gezicht, een leeuw en een liggend vrouwenlichaam.
Aangekomen op het volgende strand hebben we eerst een stuk via de rotswanden omhoog moeten lopen en klimmen, waarna we uitkwamen op een plek met één van de mooiste uitzichten die we ooit hebben gezien! Alleen de foto's kunnen een klein beetje beschrijven wat een prachtige plek dit was! Het was verschikkelijk heet, schaduw- en windloos op deze plek, maar dat hield ons even niet tegen om een tijdje te genieten van dit uitzicht.
Vanuit dit punt hebben een loop terug gedaan naar het beginpunt, en dat was best zwaar! Het was niet zozeer de afstand, maar de omstandigheden maakte het dat het 2 dagen voelde in plaats van 2 uur. Een luchtvochtigheid van 70%, geen wind, geen schaduw en minimaal 35 graden. Om de juiste kant op te gaan, had men overal op de bomen rode vierkantjes geschilderd. Het was alleen even schrikken toen vervolgens de de rode vierkantjes meerdere kanten op gingen! De man van de boot had ons al duidelijke instructies gegeven en liet al merken dat hij erg bang was dat we zouden verdwalen. En dat was dus even het geval! Dit was dus de tweede keer dat we tijdens onze reis verdwaald zijn in een bos haha! Gelukkig werkte ons instinct redelijk goed en kwamen we uiteindelijk wel weer op het juiste pad terecht.
Doordat ons water al kokend heet was aan het begin van de loop begon Syll al snel in de rode vierkantjes (richting aanwijzers) blikjes ijskoude CocaCola te zien haha! Toen we dan ook aankwamen bij het beginpunt hebben we alle drie dan onszelf getrakteerd op een aantal overheerlijke, ijskoude colaatjes, hij heeft nog nooit zo lekker gesmaakt haha! We hebben daarna nog een tijdje gesproken met InaHas die maar al te geïntereseerd was in de Nederlandse cultuur, politiek en gebruiken en ons ook een hoop heeft verteld over datzelfde in Maleisië. Erg leuk om zo met elkaar over de verschillende ideeën en manieren te praten.
Aan het einde van de dag hebben we gegevens uitgewisseld met InaHas, gezien zij in Kuala Lumpur woont en dit voor ons de volgende stop wordt! We hebben dan ook afgesproken elkaar in haar thuisstad weer te zien, zodat zij ons de leuke plekjes in de stad kan laten zien. We zijn heel benieuwd!

1. Maria José:
    13 juli 2013
    Geweldig jongens!!!! Willen jullie eigenlijk nog wel terug komen????;-)
  2. Suse en jack:
    13 juli 2013
    Hoi weer een mooi verhaal echt geweldig groetjes
  3. Floor Clemens:
    13 juli 2013
    Heej syll!!! Wat gaaf dat jullie zo'n reis aan t maken zijn met z'n tweeën! Heel leuk om te lezen en zien wat jullie allemaal meemaken nu! Een ervaring voor het leven en om nooit meer te vergeten! geniet ervan en nog heel veel plezier!!!! Liefs