Onze laatste 2 weken reizen tot een mooi vooruitzicht thuis! Krabi tot Bangkok in Thailand

21 juli 2013 - Bangkok, Thailand

Het laatse stukje van onze reis is begonnen! Met nog maar twee weken te gaan beginnen de eerste kriebels dan ook toch wel een beetje te komen. We hebben het nog steeds ontzettend naar ons zin, maar nu we weten wanneer we naar huis gaan beginnen we daar ook steeds meer naar uit te kijken! Een belangrijke reden hiervoor is ook dat er iets heel goeds op ons staat te wachten! We hebben namelijk een huis! Het is allemaal een beetje snel en vreemd gegaan, maar het was een kans die we niet voorbij konden laten gaan. Toen de woningbouw ons het huis aanbood waren wij natuurlijk niet in de gelegenheid om te gaan kijken en alles te regelen, dus hebben we dit vertrouwen bij onze ouders neergelegd. Met de mening van onze ouders en een paar foto's hebben we dan ook "Ja!" gezegd! Het is een beetje een onwennig idee, maar 2 dagen nadat we landen in Nederland hebben we al de overdracht van het huis! Dit soort nieuws zorgd er natuurlijk voor in dit stadium van onze reis dat we vanaf dat moment meer bezig waren met dingen voor het nieuwe huis, dan dat we bezig waren met wat we nog wilde zien en doen. Maar dit kwam in principe ook wel heel erg mooi uit, want er stond ook niet zoveel meer op de planning. Na 6,5 maand rondgereisd te hebben, vonden we het namelijk wel even lekker om onze reis af te sluiten met een soort vakantie! Rondreizen is natuurlijk geen werken, maar we kunnen uit ervaring zeggen dat het ook echt geen vakantie is haha! Maar gelukkig hebben we die kans nu om gewoon lekker te relaxen bij een zwembad of strand, boekjes lezen en niks doen. En uiteraard zijn de eilanden van Thailand daarvoor ook niet de vervelendste plek om dit te doen haha!
Maar voordat we aan deze relaxdagen konden beginnen, zaten we natuurlijk nog vele kilometers van de eilanden in Thailand af, in Langkawi in Maleisië. Vanaf dit eilandje hebben we weer tijdelijk afscheid genomen van Dan en Kirsty en zijn we samen met Caleb en de drie andere met de boot de Thaise grens over gegaan. Bij aankomst in Saton in Thailand hebben we ook afscheid genomen van Caleb en de rest, waar zij namelijk bleven hangen hadden wij nog een lange busreis te gaan naar Krabi. Na weer een volle dag in de bus kwamen we begin van de avond aan in Krabi, waar we 2 nachten en 1 dag gebleven zijn. Het was een leuk stadje met leuke marktjes waar ze weer de lekkerste hapjes verkochten. Maar dit stadje was voor ons meer een tussenstop naar onze uiteindelijke bestemming; Koh Samui! Na nog een bus- en bootreis kwamen we dan ook aan op dit eiland en zijn we afgezet op ons vooraf geboekte resort. Nee het is niet heel backpackerachtig, maar waar en wanneer anders heb je de kans om in een prachtig resort te zitten voor maar € 22,50 per nacht? En mooi was het zeker! Onze kamer was net zo groot dan ons hele volgende huis, met een keuken, stortdouche en bad en bij aankomst stond er zelfs een mooi zwanenkunstwerk gemaakt van handdoeken op ons bed wat normaal alleen op foto's is! Ja dit komt helemaal goed de komende 8 dagen haha!
We hebben achteraf super dagen gehad, waarbij we ondanks het regenseizoen veel zon en bijna geen regen hebben gehad. We hebben dus lekker aan ons kleurtje kunnen werken, gezwommen en ook hadden we nu de tijd om de achterstand in de blogs een beetje bij te werken. We hebben ook een aantal dagen een scooter gehuurd, waarmee we het hele eiland zijn rondgetoerd. Ondanks dat Koh Samui inmiddels flink vol is gebouwd, is het nog steeds een prachtig eiland. We hebben dan ook een aantal prachtige plekjes bezocht, waarbij we er helaas één hebben moeten overslaan. Het eiland is namelijk behoorlijk heuvelachtig en de bekende waterval die wij graag wilde zien lag hoog in de bergen. De bergen waren alleen zo stijl dat we gewoon op een gegeven moment niet meer omhoog kwamen! Wanneer Syll afstapte wilde de scooter nog wel sloffend doorrollen, maar dit hebben we op een gegeven moment met nog 2km te gaan maar opgegeven. Terug naar beneden was het helemaal duidelijk hoe stijl de weg was, want we vlogen naar beneden terwijl Luís de rem geheel indrukte haha!
Op een middag hebben we ook de Big Buddha Temple van het eiland bezocht, die er door de laagstaande zon prachtig uitzag. Vervolgens hebben we bij een klein strandtentje de zonsondergang bekeken onder het genot van een drankje, echt genieten! Om dat soort momenten wil je opeens helemaal niet meer maar huis haha!
Doordat ons resort niet aan de hoofdstraat zat en we een eigen keukentje hadden in onze kamer, hebben we ons scootertje ook kunnen gebruiken om ouderwets boodschappen te doen bij de supermarkt. Het was voor Syll toch wel heel vreemd om na 4,5 maand geen pan te hebben aangeraakt, ineens weer achter het fornuis spagetti te staan maken haha! Maar aan de andere kant konden we zo weer rustig wennen aan huishoudelijke taken die er weer snel aan zitten te komen! Iets anders wat we minder gaan missen zijn de vele insecten! In onze kamer waren gewoon 's avonds de gehele ramen bedekt met muggen die probeerde naar binnen te komen. Ook hadden we op één van onze dagen een huisdier op ons balkon; een gigantische kever! We hadden er in principe geen last van, totdat we hem op een geven moment al even niet meer hadden gezien en dachten dat hij weg was. Toen Luís alleen zijn zwembroek aandeed die op het balkon aan het droogrek hing kwam ineens deze kever uit zijn broekspijp gerold haha!
Na onze vakantie in een vakantie zijn we begonnen aan onze laatste lange busreis naar Bangkok. Na in totaal 18 uur in minivans, bussen, boten en tuktuks te hebben gezeten, kwamen we 's morgens om 6 uur aan in Bangkok. Het is altijd een hoop gedoe, maar je moet er wat voor over hebben. En waarschijnlijk omdat we wisten dat dit voorlopig de laatste keer is, was het ons ook eigenlijk helemaal meegevallen. Het was heel vreemd, maar doordat dit onze derde keer in Bangkok was, voelde het bijna als thuiskomen. In al die maanden kwamen we in elke plaatst natuurlijk maar één keer een paar dagen. Toen de bus ons dus afdropte ergens in het centrum van Bangkok liepen we in één keer door naar ons oude hotelletje, alsof je in Nederland van de bushalte naar huis loopt.
Na aankomst en een paar uurtjes slaap (dat lukt niet echt zittend, met opgetrokken benen in een hobbelige bus) zijn we gelijk gaan winkelen. Want als je in onze ogen één ding goed kan in Bangkok is dat het wel! We hebben dan ook zo min mogelijk souveniers en spullen gekocht op andere plekken tijdens onze reis, want onze backpacks waren al vol en zwaar genoeg om te tillen! Daarnaast kun je letterlijk alles vinden in Bangkok! We zijn ook op onze laatste dag naar de grootste markt ter wereld geweest, die uiteraard ook in Bangkok is. We hebben niet alles kunnen zien, maar het mocht absoluut duidelijk zijn dat dit complex aan winkeltjes en stalletjes gigantish was! Ook alles was er te koop; van kunst, tot neppe kleding en dvd's tot zelfs puppies en kippen! Echt een route is er natuurlijk niet te vinden, dus je loopt daar uren gewoon willekeurige kanten op en blijft nieuwe stalletjes tegenkomen. Alleen aan het eind is het wel lastig om de weg weer terug te vinden hahaha!
In Bangkok zijn zowel Dan en Kirsty als Rosie, Charley en Rob (de drie waarmee we in Langkawi met Caleb waren) ook aangekomen in de tijd dat wij er waren. Het is zelfs zo erg dat zonder het met elkaar besproken te hebben, hebben Dan en Kirsty op dezelfde dag een uur na ons een vlucht vanuit Bangkok! Het is dus ontzettend leuk na zolang samen te hebben gereisd het op deze manier af te kunnen sluiten. Op onze laatste avond zijn we dan ook met zijn alle als afsluiter gezellig wat gaan drinken! Samen met een shisha met apelsmaak (waterpijp), cocktails en veel leuke herrineringen hebben we een ontzettend gezellige avond gehad!
Omdat onze vlucht pas om 2 uur 's nachts vertrok hadden we nog een korte avond in Bangkok voordat we naar het vliegveld moesten. We hebben op deze avond heel toepasselijk de film "Hangover 2" gekeken die zich afspeelt in Bangkok! Ontzettend leuk om al herkenbare straten en gebruiken te zien haha!
Zoals jullie misschien nog wel wisten hebben wij vanwege files de vorige keer onze vlucht op een haar na gemist. Deze keer wilde we daarom extra vroeg weggaan, om deze stress deze keer over te slaan. Met zijn vieren kwamen we dan ook 3,5 uur voor onze vlucht aan op het vliegveld. Dit bleek achteraf mazzel te zijn geweest! Zoals we al aangaven in ons vorige reisverhaal krijg je wanneer je Thailand per landgrens inkomt een 15 dagen Visum. Wij dachten dus dat wanneer wij op de 21e vliegen, wij de 6e het land inkunnen. Nu hadden wij dit alleen verkeerd geteld, omdat de 6e ook al als een dag teld. We moesten dus nu de 20e al het land uit zijn! Hier kwamen wij pas achter toen wij onze paspoorten stonden te bekijken in de rij bij immigratie, dus gelukkig scheelde dit een hoop stress vooraf! Want doordat wij zo vroeg waren ingechecked stonden wij om 23.30 uur op 20 juli voor onze stempel aan de balie! Een half uur later en we hadden dus een probleem gehad haha!
Op dit moment zitten we in het vliegtuig tijdens onze 12 uur durende vlucht naar huis. Gelukkig  vliegen we de nacht door, waardoor we hopenlijk niet zo heel veel last hebben van een jetleg. We beginnen het nu toch wel spannend te vinden om onze familie te gaan zien! We landen om 9 uur 's morgens Nederlandse tijd op Schiphol, waarna we opgehaald worden door onze beide families! We zijn heel benieuwd hoe ze gaan reageren haha! Heel gek idee, zeven maanden geleden liepen we samen met onze backpacks op onze rug door de poortjes heen, en zwaaide we onze families gedag. Nu staan deze zelfse mensen er weer als wij door de poorten naar buiten komen. Aan de ene kant voelt dit als de dag van gisteren en is onze reis voorbij gevlogen. Aan de andere kant is er zoveel gebeurd en hebben we zoveel meegemaakt, dat het juist voelt alsof in een paar uurtjes 2 andere mensen door die poortjes gaan lopen.

1. Fernando:
    22 juli 2013
    Haha mooie afsluiting voor iedereen welkom thuis en zoals je wel gemerkt zal hebben we hebben jullie erg gemist.
  2. Oom Jan en tante Lineke:
    22 juli 2013
    Welkom thuis.
    Als je al de familie gesproken hebt en weer een beetje geacclamatiseerd bent spreken we gauw af om jullie verhalen uit eigen mond te horen.
    Liefs en groeten
  3. Suse en jack:
    23 juli 2013
    hoi welkom thuis en gefeliciteerd met jullie huis, wij hebben genoten van alle verhalen, wij zien jullie gauw groetjes jack en suse.