Sealife en Waterpret! Christchurch tot Wellington

14 februari 2013 - Picton, Nieuw-Zeeland

We hebben het lekkere weer van Lake Tekapo meegenomen! Na Lake Tekapo was onze eerste stop Christchurgh en het weer was gelukkig goed! Toch hing er in Christchurgh geen zonnige sfeer. We waren er door vele mensen al over gewaarschuwd dat Christchurgh niet meer zo'n leuke stad is als het ooit geweest is. Vanwege de aardbevingen in 2010 en 2011 is nog steeds een groot deel van het centrum afgesloten en is het meeste nog niet hersteld. Omdat we ons niet echt als ramptoeristen wilde gedragen door alle gevallen gebouwen en kerken te gaan bekijken, zagen we dus geen andere reden om in Christchurch te blijven en zijn we doorgereden naar het schiereiland naast Christchurch:''Bank Peninsula''. Dit gebied staat bekend om de grote hoeveelheid Hector Dolfijnen, de (volgens de Kiwi's) kleinste dolfijn ter wereld die alleen in Nieuw Zeeland te vinden is. Om het maar gelijk goed aan te pakken hebben we niet een cruise genomen, maar zijn we met deze dolfijnen gaan zwemmen in Akaroa!

Voordat we alleen de oceaan in konden, hadden we eerst een andere uitdaging: onszelf in een wetsuit krijgen! Omdat we geen onderwatercamera hadden zijn de foto's in onze prachtige outfits dan ook de enige die we hebben van deze trip en die wilde we jullie natuurlijk niet onthouden! In de ''Black Pearl'' (toevallig de naam van het bootje) zijn we toen de Pacific Ocean opgegaan op zoek naar de dolfijntjes, die al vrij snel langs de boot zwommen! Ontzettend leuk! Gelukkig waren we allemaal afgeleid door de beestjes, waardoor we bij het te water gaan amper voelde hoe ongelofelijk koud het water was! Vervolgens moesten we, door in onze snorkel onder water te blazen en met onze duikbril op de snorkel te slaan, de dolfijnen geintereseerd maken. Gelukkig zit je in de oceaan met mensen die hetzelfde doen als jij, want voor een buitenstaander zal dit er anders heel raar hebben uitgezien! Misschien dat de dolfijnen ons slechte gevoel voor ritme ook niet aanstond, want helaas wilde ze niet heel dichtbij komen. Ze zwommen wel aan alle kanten om ons heen, wat natuurlijk ook al heel gaaf was. Achteraf bleek dat het voedertijd voor de dolfijnen was, waardoor ze even niet in een speelbui waren. Terug op het bootje merkte je pas dat je al de hele tijd aan het trillen was van de kou, wat pas stopte na een kop chocomelk en een warme douche.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Hanmer Springs. Op onze reis hadden we al meerdere mensen gehoord over de ''Thermal Pools'' die je daar moest bezoeken. Het weer had inmiddels een hoogtepunt bereikt, ik denk niet dat we het tot nu toe zo warm hebben meegemaakt. Dus het was maar goed dat we geen activiteiten hadden gepland, anders dan het dobberen in de zwembaden. De echte ''Thermal Pools'' (36 tot 40 graden!) hadden we dan ook overgeslagen, maar gelukkig hadden ze ook vele lekkere zwembaden en massagebaden (geen masseur meer nodig, je gaat liggen en deze baden masseren je van schouders tot je benen!)

De volgende stop die al een tijdje op ons lijstje stond is Kaikoera. Hier hebben we een WaleWatch gedaan, wat echt een super ervaring was! We hadden hierbij ontzettende mazzel door 2 keer een walvis te zien! Walvissen liggen namelijk altijd 5 tot 10 minuten boven water om te ademen, om vervolgens naar beneden te duiken (de bekende staart-boven-water-duik) en 40 minuten te gaan jagen/eten. Dit proces herhaald zit telkens, waardoor je maar net mazzel moet hebben die walvis te spotten in zijn ''adempauze''. Vandaar ook dat zo'n tour 2,5 uur duurt, zodat ze (hopelijk) in ieder geval 1 walvis kunnen zien. Toen wij alleen net arriveerde in het gebied dat bekend stond als een ''hangplek'' van de walvissen, lag de ''SpermWale'' al op ons te wachten! Na zijn duik zijn we daarom doorgevaren om ander ''SeaLife'' te gaan spotten, om vervolgens na 40 minuten weer terug te komen in de hoop  Whale Tiaki opnieuw te zien (meestal komen ze rond dezelfde plek weer terug). Deze 40 minuten waren een absolute goedmaker voor het ''dolfijnen zwemmen'' in Akaroa! We vaarde namelijk een gebied in met (en ik overdrijf niet) honderden dolfijnen! Letterlijk overal waar we keken zag je dolfijnen de gekste sprongen en backflips maken en overal rond de boot zwommen dolfijnen! We wisten gewoon echt niet waar we de camera op moesten richten en vergaten de helft van de tijd foto's te maken, gewoon doordat we zo versteld stonden van wat we zagen! We vergaten bijna dat we op een WhaleWatch tour zaten, waardoor Syll het jammer vond dat we weer terug moesten varen voor de walvis haha! Na kort zoeken en wachten, maakte walvis Tiaki zijn entree weer waarna we nog 10 minuten konden genieten van de maar 10% van zijn lichaam die boven water drijft(!!) en zijn afscheidzwaai met zijn vin!

Alsof deze dag nog niet geslaagd was, reden we van Kaikoura richting het noorden naar onze camping langs een strandje met zeehonden! Heel vreemd als je rustig uit het raam aan het staren bent en opeens ''denkt'' zeehonden te zien. Wij dus snel omgekeerd om te zien of ik geen illusies had. Nog geen minuut later stonden we naast de zeehonden! Je had ze aan kunnen raken, wat we uiteraard maar gelaten hebben (ze zien er wel lief uit, maar zijn een beetje te sterk). Een stukje verder op het strand zijn we gestopt bij Ohau Point, een uitzichtpunt over de rustplaats van een zeehonden kolonie! We konden uiteraard niet zo dichtbij komen als bij de vorige stop, maar hier zaten echt tientallen zeehonden met hun kleintjes! Ontzettend leuk om deze kleintjes in een klein baaitje samen te zien springen, zwemmen en spelen, terwijl de moeders toezicht houden! Heel veel Sealife dus op een dag!

Onze laatste echte stop op het zuidereiland was Blenheim, een wat grotere plaats onder de haven van Picton. We hadden nog 3 dagen voordat we de boot terug naar het zuidereiland hadden, waardoor we deze dagen hier op een camping zijn gebleven en een aantal dingen hebben geregeld (onder andere wat reisverhalen en foto's geschreven en geplaatst waar we inmiddels erg mee achterliepen haha). Nieuw Zeeland is een ontzettend groot land, maar op de een of andere manier is het ons al heel vaak gebeurd dat we mensen meerdere keren (in het hele land) tegenkomen! Ook hier; in Dunedin, waar we 2 dagen binnen hadden gezeten, zaten we samen met een Nederlands stel die hetzelfde deden als wij. En in Blenheim stonden zij opeens naast ons op de camping! Erg grappig en erg gezellig haha! We zijn in Blenheim op aanraden van dit stel naar een wijnproeverij geweest, waarbij je een plateau met lekkere kaasjes en hapjes koopt voor 25 dollar en vervolgens gratis zoveel wijn mocht proeven als je maar wilde! Een goede combi dus: Luis het plateautje en voor Syll de wijn haha!

Op Valentijnsdag hadden we de boot vanaf Picton weer terug naar Wellington, waarbij iets meemaakte wat maar een paar keer per jaar gebeurd: tijdens de vaart moest de boot opeens om een grote walvis heen! Daarnaast hebben we weer dolfijnen gezien die ook hier om de boot heen zwommen! Nogmaals een gratis (nouja, niet helemaal natuurlijk) WhaleWatch tour dus! Een ontzettend leuke afsluiting van een paar leuke weken op het zuidereiland!

1. Fernando Santos:
    1 maart 2013
    Het zijn echte tropen dagen om zoveel leuke dingen mee te maken op een dag ;), maar wel weer een geweldig geniet verhaal nog even en dan is het hop naar Azie. Ben heel benieuwd wat voor verhalen Azie brengt.
  2. Germaine cardoso:
    3 maart 2013
    Weer een prachtig verhaal syll en luis echt mooi hoor
  3. Oom Jan en tante Lineke:
    6 maart 2013
    Prachtig verhaal over al die zwemmende zoogdieren.
    Leuk om jullie zo te volgen op de reis
    xxxx