Bergen, meren en regen! Milford Sound tot Lake Tekapo

7 februari 2013 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Vanuit Queenstown hebben we een tour genomen naar Milford Sound, Dit prachtige natuurgebied ligt ver uit ieders route, maar (werd ons verteld) mag alsnog echt niet overgeslagen worden. Omdat met de auto naar Milford Sound rijden en daar een cruise nemen net zoveel benzine zou hebben gekost als een cruise inclusief de busreis, hebben wij dit laatste gedaan. Was voor Luis ook wel eens fijn om niet op de weg te hoeven letten terwijl je van de prachtige landschappen geniet. Dus met een bus vol chinezen zijn we op weg gegaan naar de Sounds. Omdat de weg richting de Sounds ook al prachtig was (en de chinezen lijken elk uur naar de wc te moeten) zijn we regelmatig gestopt en hebben we een aantal korte wandelingen gemaakt. Ook tijdens de busreis had onze chauffeur genoeg te vertellen. Het is opmerkelijk op hoeveel verschillende plaatsen de Lord of the Rings films zijn opgenomen, alleen al tijdens de busreis kon hij 10 filmlocaties aanwijzen. Dat weet je allemaal niet als je er zelf doorheen zou reizen. Toch geeft het hele land je het gevoel alsof je midden op de set van LOTR loopt.. Luis had een goede omschrijving gevonden voor Nieuw Zeeland. Het is een combinatie van de serie ''Lost'' (vanwege de groene natuur en vaak het gevoel alsof er niemand anders is), Jurasic Park (vanwege de rare geluiden en soms vreemde planten en beesten) en uiteraard de films van ''Lord of the Rings'' en ''The Hobbit''.

Na een busreis van ruim 6 uur kwamen we aan in Milford Sound en begonnen we onze Cruise. We hebben tijdens de hele boottrip hooguit 3 keer iets tegen elkaar gezegd hebben, we zaten alleen maar met open mond om ons heen te kijken. De bergen komen vanuit het water recht omhoog en overal zijn prachtige watervallen. Je voelt je opeens heel klein als je daar doorheen vaart. Een keer vaarde de boot richting een grote waterval en voor we het wisten stond de boot opeens onder de waterval! Erg leuk, maar ook erg nat haha. Ook zijn we langs een groep zeehonden gevaren die met zijn alle heerlijk lagen de zonnen op de stenen langs het water. Hierna was het tijd voor de 4 uur durende busreis terug naar Queenstown.

Zoals echte backpackers hadden we natuurlijk nog geen slaapplaats geregeld voor die avond waardoor wij om 10 uur 's avonds nog een camping moesten zoeken. Het weer was opeens ook helemaal omgeslagen en de regen kwam met bakken de hemel uit. Toen we een camping gevonden hadden en geld in een envelop door de brievenbus hadden gestopt (dat is blijkbaar heel normaal hier) moesten wij in de zeikende regen de tent opzetten en ons bed oppompen. Ook weer een hele ervaring, zeker als je een tent hebt die niet helemaal waterdicht is. De volgende ochtend was het weer nog steeds hetzelfde, waarna wij snel de tent weer ingepakt hebben en verder zijn gereden naar Dunedin, in de hoop dat het weer daar beter zou zijn. Dunedin is een leuke stad, die van orginele Schots is. Dit is duidelijk te merken doordat er meer kroegen zijn dan mensen. Die middag zijn we doorgereden naar Otago Peninsula. Een soort schierleiland bij Dunedin, die bekend staat om zijn pinguins. Het regende inmiddels niet meer, maar de lucht zag er nog wel uit alsof het elk moment zou openbarsten. We zijn daarom naar een Holiday Park gereden en gevraagd voor een campsite of kamer. Volgens de eigenaresse zou het niet meer echt gaan regenen, dus wij betaald voor een nachtje camping en een plek uitgekozen voor onze tent. Uiteraard begon het op het moment dat we de tent gingen opzetten harder te regenen dan wij tot dan toe hadden meegemaakt. Aangezien we vlakbij de kust zaten waaide het daarnaast ook zo hard dat we de tent amper in de grond kregen met haringen. Als verzopen katjes sprongen we nadat de tent eindelijk stond in de auto om warm te worden en hebben 5 minuten naar de tent gekeken die door de harde windvlagen amper zijn normale vorm wist te houden. Het was dus duidelijk dat wij deze nacht niet zouden overleven. Doorweekt van de regen en met haar meest zielige gezicht op is Syll toen terug gegaan naar de eigenaresse en gevraagd of we (alsjeblieft) nog naar een andere logde of hotel mochten gaan. Gelukkig had deze vrouw ook wel door dat wij op deze manier morgenochtend met tent en al weggewaaid zouden zijn en gaf ons het geld terug en rondgebeld voor een plekje in een logde in de buurt. Dit is achteraf een goed plan geweest want zelfs buiten een sigaretje roken was die avond een levensgevaarlijke opgave. We zijn uiteindelijk 2 dagen in deze logde gebleven, want het slechte weer bleef aanhouden dus echt activiteiten ondernemen zat er niet echt in. Het was eerlijk gezegd ook wel even lekker om je 2 dagen warm binnen op te sluiten en tv te kijken en boekjes te lezen terwijl het buiten koud, nat en winderig is. Beetje het nederlandse gevoel weer terug dus.

Na deze relaxdagen was het weer nog steeds niet echt goed maar het regende in ieder geval niet meer, waarna we onze weg verder naar boven hebben voortgezet. Hier zijn we onderweg gestopt voor de ''Moeraki Builders''. Dit zijn grote, ronde stenen die langs het strand liggen. Deze zijn zo perfect rond, het lijken net grote biljartballen. Heel vreemd om te zien dus en leuk voor een paar gekke foto's. We wilde hierna heel graag doorrijden naar Lake Tekapo, maar wij hadden van te voren al gehoord dat dit alleen de moeite waard is als het weer goed is. Aangezien het weer nog steeds niet mee zat en een bezoekje aan Lake Tekapo een omweg van 160 kilometer betekende, wisten we dus niet of dat wel een goed idee was. We zijn dan ook bij Timaru gestopt, de laatste grote plaats voordat je de keus hebt om of af te slaan naar Lake Tekapo, of gewoon verder naar het noorden te gaan. We hebben daar bij een Informatie Centrum gevraagd of het de moeite waard was ondanks de bewolking af te slaan, waarna zij ons satalietfoto's liet zien van Lake Tekapo zonder ook maar een wolkje in de lucht. Makkelijke keuze dus! En inderdaad, tijdens de 100 kilometer naar Lake Tekapo verdwenen langzaam alle wolken en bij aankomst was er niet meer dan een strak blauwe lucht. We hebben deze namiddag en avond dan ook doorgebracht op de camping met uitzicht over het meer en hebben aan het meer in het zonnetje avond gegeten. Heerlijk dus na 3 dagen regen! De volgende dag zijn we de Mount John opgelopen, deze berg gaf prachtige uitzichten over het meer en de bergen. Doordat de lucht zo helder was, konden we zelfs Mount Cook zien (de hoogste berg van Nieuw Zeeland). Daarna nog even het plaatstelijke kerkje bezocht dat bekend stond om als het beste uitzichtpunt van het meer, waarna we onze weg vervolgende, terug naar de oostkust. Nu maar hopen dat het weer daar weer een beetje bijgetrokken was en niet dat het alleen in Lake Tekapo zulk mooi weer was!

1. Henny:
    21 februari 2013
    Hoi Syl en Luis wat een leuk verhaal weer, je zou zo een boek kunnen schrijven, gelukkig weet je nu ook weer wat slecht weer is!!! dikke knuffel mama Henny
  2. Aart:
    21 februari 2013
    Toch ook slecht weer meegemaakt! Dat moest er ook een keer van komen haha. Echte kampeerders weten wat regen is op een klapperend tentdoek. Al met al worden jullie ervaringen steeds meer en ook zeker mooier!
    Wat een prachtig land!
  3. Dirk appy:
    21 februari 2013
    Lief reisluchtig stel ik geniet van jullie verhalen en ben een beetje jaloers wat jullie allemaal zien maar door de foto's kan er een goed beeld gevormd worden wat jullie meemaken
    Sylvana als ik langs de rookplek bij M loop denk ik aan jou:dat je er niet meer staat om een lekker cigaretje te roken nou verder veel plzier komend weekend gaat het weer sneeuwen
    dus de winter gaat nog even door. Vele groeten van onze groep electra in het AMC doeiiiii Dirk
  4. Fernando Santos:
    22 februari 2013
    nog even dan weer terug in Australie ben benieuwd wat jullie daar mee gaan maken, weer een pracht verhaal en deze keer met een volle tank.
  5. Oom Jan en tante Lineke:
    23 februari 2013
    Laat je verhalen maar bundelen. We genieten er van
    Ook zin om zelf weer een grote reis te gaan maken.
    Liefs
  6. Luis en Syll:
    25 februari 2013
    De regen was inderdaad even vervelend, maar wat we van andere reizigers gehoord hebben, hebben wij alleen maar heel veel mazzel gehad! Zoals te zien is op de foto's is Nieuw Zeeland ontzettend groen, en dat kan natuurlijk alleen als het genoeg regent. Dan valt 3 dagen regen in 2 maanden best mee!

Voor Dirk: Ik mis de gezellige sigaretjes bij M ook! Behalve dan toen het zo koud werd haha! Bedankt voor je leuke reactie, groetjes terug aan alle collega's van electra!