Van een onontwikkeld eiland tot eeuwenoude ruïnes! Sihanoukville tot Bangkok

23 mei 2013 - Siem Reap, Cambodja

De reisverhalen komen wat sneller achter elkaar dan normaal. We we lopen een paar weekjes achter en willen jullie natuurlijk niet te lang onthouden van onze gebeurtenissen. Het schiet er alleen helaas af en toe bij in om de blog bij te houden door de vele dingen die we zien en doen. We hebben inmiddels natuurlijk al best een flink stuk achter de rug en aardig wat landen bezocht. Het is dan ook (voor wie dat misschien niet kende of gebruikte) leuk om bovenin bij het kopje "kaart" te kijken. We spreken natuurlijk vaak over steden en plekken waar we geweest zijn, waar we ons van kunnen voorstellen dat die niet allemaal in het topografisch geheugen staan. Bij de kaart kun je zien welke route we inmiddels hebben afgelegd en inzoomen op de plekken waar we geweest zijn. Overal waar een sterretje staat kun je zien welke foto's en reisverhalen daar gemaakt en geschreven zijn. Misschien leuk om een beter beeld te krijgen van onze reis en bezochte plekken!

We zijn inmiddels aangekomen in Sihanoukville in Cambodja. Het was al snel duidelijk dat dit strandplaatje populair is bij (jonge) backpackers door de vele goedkope Guesthouses en barretjes. Begrijpelijk, want het strand van Sihanoukville is dan ook prachtig. Het enige nadeeltje is dat het zeewater zo warm is! Als je dus op het oververhitte strand ligt en even wat afkoeling zoekt, kom je van een koude (of eigenlijk warme) kermis thuis; de zee is letterlijk een warm bad!
Vanuit Sihanoukville hadden we de mogelijkheid om de koelere wateren op te zoeken door de boot te nemen naar een van de vele kleine eilandjes bij de kust. De meeste zijn onbewoond of met een kleine groep locals die letterlijk back-to-basic leven. Wij hebben de boot gepakt naar het meest ontwikkelde eiland Koh Rong. Nu moet je je daar alsnog niet heel veel van voorstellen; geen padden, wegen of vervoer. Letterlijk een paar basic Guesthouses, 3 eettentjes en 1 alles winkeltje aan het strand. Maar op zo een prachtige plek als deze heb je ook niet meer nodig dan het prachtige strand, de verkoelende zee en eten en drinken. Voor ons was het helemaal back to basic toen wij voordat we aan de 4-uur durende boottrip moesten beginnen, nergens een werkende pinautomaat in Sihanoukville konden vinden. We zijn dan ook met een minimaal budget naar het eiland gegaan. Veel geld hoefde we ook niet uit te geven doordat we onze tijd voornamelijk besteed hebben aan lezen, zonnen, zwemmen en in de avond een heerlijke barbeque op het strand. Absoluut genieten dus. Het enige nadeel op dit eiland was dat er alleen stroom beschikbaar was tussen ongeveer 6 en 12 uur 's avonds. Onze basic kamers met alleen een bed met een muggennet en een fan waren dan ook geen pretje 's nachts. Wanneer we 's morgens drijvend in bed wakker werden, was de duik in het koele zeewater 10 meter van ons bed dan ook heerlijk!
Het was leuk om te zien en mee te maken hoe het leven op zo een eilandje eraan toe gaat. Zo had men een zelf ontworpen pinautomaat, waarbij je via de eigenaresses Wifi (die nog te langzaam was om google te openen) online geld kon overmaken op haar rekening, waarna zij vervolgens jou het contante geld (min een flinke bonus) gaf. Ook bij de etens tentjes moest je flexibel zijn in je keuzes, want op is op! Als je dus laat gaat avondeten heb je vaak nog maar keus uit 1 gerecht. Het hele eiland zat ook vol met loslopende kippen, stieren en honden. Deze honden leefde dan ook van de vrijgevigheid van de toeristen. Al met al had het eiland met de vriendelijke locals een ontzettende leuke en relaxde sfeer. Na 4 nachten was ons budget dan ook volledig op, wat we door ons inmiddels grote verlangen naar de airconditioning in de nacht niet zo erg vonden.
Tijdens onze boottocht terug naar Sihanoukville op ons krakkemikkige bootje kwamen we terecht in een flinke onweer- en regenbui. Het is dan ook direct duidelijk dat deze bootjes totaal niet gemaakt zijn op slechte weersomstandigheden. De overkapping van de boot is gemaakt voor zonwering in plaats van regen, waardoor de vloer en iedereen in de boot kletsnat regende. In NL had dit vervelend geweest, op onze boot zag je elke toerist stiekem een beetje genieten van de verkoeling haha. Het was dan ook een grappig gezicht dat een local die op de boot werkte zat te bibberen, uiteraard totaal niet gewend aan deze "kou".
We waren er al een beetje voor gewaarschuwd maar in Cambodja zijn een stuk meer bedelaars te vinden dan we tot nu toe in de rest van ZO Azië zijn tegengekomen. Veel gehandicapte mannen, oudere vrouwen en ook veel kinderen die vaak voor geld of lege flessen komen vragen. Af en toe dus best lastig om de zielige blikken van kleine kinderen te weerstaan. Voornamelijk Luís had het soms erg moeilijk om niet iets te geven, maar het was ook duidelijk dat wanneer we een kind wel wat gaven ditzelfde kindje en een zwerm van andere kinderen vervolgens om meer bleven vragen en achter je aan blijven lopen omdat ze dan weten dat er wat te halen valt. Aan de andere kant viel het ons wel gelijk op dat men ontzettend goed engels praat in Cambodja. Veel beter dan we tot nu toe gezien hadden in de andere landen. Iedereen spreekt engels en ook veel jonge kinderen lijken zelfs beter engels te spreken dan wij!
Vanuit Sihanoukville zijn we per nachtbus door gereisd naar Siem Riep. We werden weer eens afgezet in een grote modderpoel (heel fijn op je slippers en met koffers) ver buiten de beschaving, waardoor je verplicht bent om een tuktuk naar de echte stad te nemen. Siem Riep beloofde één van de hoogtepunten te worden van onze reis, aangezien hier het bekende Ankor ligt. Deze gigantische stad van paleizen en tempels is het grootste religieuze bouwwerk ter wereld(400 km2). De tempels van Angkor zijn allemaal ruïnes en hierdoor geeft het een speciale sfeer als je er doorheen loopt. Angkor betekent ook heilige stad en zijn de overblijfselen van het oude Khmerrijk dat groter was als Europa nu. Deze tempels zijn nu een UNESCO World Heritage en het wordt goed onderhouden en op een natuurlijke manier gerenoveerd.
Door de grote van dit gebied hebben we er 3 dagen over gedaan om het grootste gedeelte van dit prachtige gebied te zien. Doordat de verschillende ruïnes verspreid liggen in een prachtig bos, waren de afstanden vaak groot. We hebben onze 3 dagen dan ook per TukTuk gedaan. Hierbij werden we opgehaald bij ons hotel en onze chauffeur bracht ons van plek naar plek, waar wij elke keer de ruïnes konden bekijken en hij op ons wachtte tot hij ons naar de volgende kon brengen. Zeker bij ons kon dit soms lang duren! De prachtige tempels en paleizen waren zo indrukwekkend en mooi dat we vaak echt even de tijd namen om te genieten van de prachtige uitzichten. Terwijl we langs en door de vele ruïnes liepen besefte we echt hoe klein we eigenlijk waren. Ook elke plek was totaal anders gebouwd, waardoor het ook absoluut niet saai wordt na een aantal stops. Bij één van de tempels waren bijvoorbeeld allerlei bomen door en op de stenen gaan groeien (deze tempel is ook gebruikt in de film Tomb Raider). Heel erg mooi om te zien! Één van onze favoriete was Ankor Thom. Dit "stadje" had een grote van 9 km2 en op de vele torens stonden prachtige gezichten en andere grafeerwerken. Je zult echt naar de foto's moeten kijken, want het valt gewoon niet uit te leggen hoe mooi het er allemaal uit ziet haha! Bij heel veel tempels werden ook boedhistische rituelen uitgevoerd en had je de mogelijkheid om te bidden met een boedhist waarna zij een gebedje voor geluk op je deed en je ondertussen een zelfgemaakt armbandje omdeed. We hebben op deze manier heel wat armbandjes verzameld, dus als we nu geen geluk hebben dan weten we het niet meer haha! Op één van onze dagen zijn we extra vroeg op pad gegaan om de bekende zonsopgang bij Ankor Wat te zien. Helaas was hierbij de charme een beetje weg doordat we bij het uitzichtpunt met honderden anderen stonden. We waren dus niet de enige met dit plan. Er stond dan ook zo'n beetje een rij om een foto van jezelf voor Ankor Wat met de bekende weerspiegeling in het meer te kunnen nemen. Maar ach het is een prachtige foto en die rij is niet terug te zien op de foto haha!
Na deze prachtige ervaringen in Ankor hebben we Cambodja verlaten en zijn we per bus terug naar Bangkok gegaan. Hierbij moesten we uiteraard weer een grensovergang doen, waarbij we heel erg het gevoel kregen in een scam terecht te zijn gekomen. Normaal moet je bij de grens de bus uit, waarna je je stempels krijgt en aan de andere kant weer de bus in kan. Deze keer moesten we onze koffers al uit de bus meenemen, waarna de bus wegreed! Ondanks dat je dan betaald hebt tot Bangkok, als jij aan de andere kant van de grens staat kun je natuurlijk niks doen als er geen bus meer is haha. Gelukkig was dit niet helemaal het geval, aan de andere kant werden we opgewacht door het buspersoneel waarna zij "op zoek" gingen naar een nieuw vervoersmiddel. Dit was een absolute grap doordat zij uiteindelijk 3 minibusjes geregeld hadden, waar ze dus een volle bus in wilde verdelen. We moesten dan ook flink op onze strepen staan dat het busje op een gegeven moment vol zat en er in een 14-persoonsbusje geen 15 mensen plus koffers passen haha. Voor de aziaten lijkt dit absoluut niet vreemd te zijn; regelmatig zien we busjes of auto's rijden waar het dubbele aantal aziaten inzitten dan waarvoor deze bedoelt is. Op een scooter zitten regelmatig hele families (vader moeder en 2 of 3 kinderen). Je kunt veel zeggen, maar de aziaten zijn absoluut ruimte-efficient!
Gelukkig zijn we uiteindelijk veilig en wel aangekomen in Bangkok. Dit was in het begin even vreemd, maar de Lonely Planet blijkt wel weer eens gelijk te hebben. De eerste keer dat we in Bangkok aankwamen vonden we het absoluut niet leuk en konden we niet wennen. Nu we weer terug waren in de hoofdstad na 2,5 maand in Azië te hebben doorgebracht vonden we Bangkok eigenlijk wel prettig! Alles wat je wilt kun je er kopen en je kunt jezelf hier weer tegoed doen aan elk soort eten wat je je maar wenst. We hadden het plan om vanuit Bangkok een tourtje te doen, maar de prijzen voor wat wij wilde lagen zo hoog dat we dat bij dit bezoek aan Bangkok even overslaan. We zijn dan ook maar kort in Bangkok gebleven en hebben vervolgens een vliegtuig gepakt naar onze volgende bestemming. Wat dat is blijft nog even een verrassing voor de volgende blog!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Fernando:
    25 juni 2013
    Jullie lopen inderdaad een beetje achter met jullie prachtige verhalen en volgende maand om deze tijd zijn jullie alweer terug bij ons en daar kijk ik weer naar uit haha Angkor is voor mij een droom bestemming dat gevoel heb ik nu nog sterker door jullie verhaal geweldig weer. gr. Fernando
  2. Oom Jan en tante Lineke:
    25 juni 2013
    Ben benieuwd waar jullie je reis gaan vervolgen. Geniet van de verhalen.
    Liefs
  3. Suse en jack:
    29 juni 2013
    Hoi wat weer een mooi verhaal en mooie foto's is toch echt te gek wat jullie allemaal meemaken nog veel plezier .