Het topje tot het einde! The Northland and the Bay of Islands

12 maart 2013 - Auckland, Nieuw-Zeeland

De auto verkopen in Auckland bleek iets lastiger dan gepland en gehoopt. Na 3 dagen kwamen dan ook Remco en Richard aan in Auckland en zijn konden we beginnen aan de trip door de Northlands en Bay of Islands van NZ met ons eigen vertrouwde autootje. Maar niet voordat we het nachtleven in Auckland ook even hadden geïnspecteerd.
Een straat voor ons hostel zaten meerdere tentjes en cafeetjes dus wij naar binnen en bestellen wat te drinken en gaan lekker zitten en beginnen over onze avonturen te praten (wij NZ en Remco en Richard AUS) toen we na ongeveer een uurtje erachter kwamen wat voor bar dit was. Een gaybar (het was er ook te gezellig haha). Bleken we ook nog eens op de gayroad van Auckland te zijn. Na heel wat gelag, bier, wijn en een broodje kabab zijn we lekker gaan slapen om de volgende dag nog een rondje te doen in Auckland zelf. Op maandag hebben we campingspullen voor Remco en Richard gekocht, de auto ingepakt en zijn we onze weg richting de Bay of Islands begonnen. Dit was wel even passen en meten nu we met 4 mensen uit onze auto moesten leven. Zeker met de 2 super koffers van Remco en Richard en wat kratjes bier moesten we vanaf toen de drempels wel heel erg voorzichtig nemen! Op weg naar boven door de prachtige natuur van NZ was het wel typisch wat onze eerste stop sinds Auckland was; een Nederlands winkeltje! Hier hebben we een rol beschuit, Eru smeerkaas en echte Nederlandse pindakaas gekocht en ook direct op de parkeerplaats opgegeten. Opeens smaken die zo normale dingen uit Nederland (na 6 maanden voor Remco en Richard en 2 maanden voor ons) wel heel erg lekker!

Na een nacht op een camping met alleen een wc met een gat in de grond zijn we de volgende ochtend naar de Waipu Caves gegaan. Heel onvoorbereid met alleen 1 telefoonlamp en een bijna lege zaklantaarn zijn we door de donkere en modderige grotten gaan klimmen. Doordat we Remco het klimaapje bij ons hadden zijn we een stuk dieper de grotten in gegaan dan wij normaal zelf gegaan zouden zijn, maar dat maakte het ondanks de kleine gaatjes waar we ons doorheen moesten duwen en de uitglij-momenten wel erg leuk! Die middag zijn we geëindigd in Whangarei, waar we een wandelingetje rond de (heel toepasselijk) Whangarei Falls hebben gemaakt en een duikje hebben genomen met wat plaatselijke Maori kinderen.

Onze volgende stop was Paihia waar we een 2daagse tour op de boot "The Rock" hebben gedaan door de Bay of Islands. Op deze boot hebben we gevist, konden we op een nep eend in het water schieten met een paintbalgun en poulen (best lastig op een varende boot!). Na de bbq zijn we gaan nachtkayaken. Heel tof was daarbij wanneer je door het water ging met je hand of peddel het water licht gaf door het heldere maanlicht. Wat een nog mooier effect gaf waren de vissen die overal voorbij schoten, deze kon je door de lichtgevende algen heel goed kon zien. Het leek een soort lichtshow onder en naast je kayak!
In de ochtend werden we gewekt door een luide bel voor het ontbijt, waarna we gingen snorkelen! Dit was voor ons een nieuwe ervaring die we gelukkig al vrij snel onder de knie kregen. Helaas was het uitzicht onder water niet heel spectaculair, maar het was een goede oefening voor een volgende keer snorkelen! Tijdens het snorkelen had de "crew" van de boot ons gevraagd (wanneer we deze zagen) een soort egelachtige zeediertjes te vangen. Deze zagen eruit als een stekelige dennenappel, waar Luis, Remco en Richard er uiteraard een aantal van verzameld hadden. Deze werden eenmaal terug op de boot allemaal opengemaakt waarna deze als een soort cocktail opgedronken kon worden. Dit bleek een delicatesse te zijn die nog prijziger was dan kaviaar, de gezichten van Luis en Richard (die het aandurfde op te drinken) was dan ook onbetaalbaar! En dat was niet op een positieve manier haha! Om nog een over smerige ervaringen door te gaan; tijdens de hele boottrip hingen er een aantal hengels uit langs de boot, waarbij degene die zag dat deze beet had ook de vis mocht binnen halen. Hierbij hadden Luis en Remco beide een keer beet en mocht Luis zijn vis gaan ontleden/klaarmaken! Hierbij werden er (naast de organen) nog onverteerde visjes uit de maag gehaald en een kloppend hart! Als klap op de vuurpijl hebben Luis en Richard dit kloppende hart ook nog opgegeten!
In de middag zijn we aangemeerd op een van de 144 eilanden van de Bay of Islands en hebben we een wandeling gemaakt waarbij we prachtige uitzichten hadden over deze baaien. We hebben de middag op de boot leuk afgesloten toen een aantal gigantische dolfijnen enige tijd met ons mee zwommen!

Eenmaal weer aan land hebben we Paihia verlaten en zijn we direct een stuk verder naar boven gereden, op weg naar een "mooi strand" waar Syll over had gelezen en daar bleek ook een camping te zijn. De weg naar deze Tauranga Bay was alleen nogal lang, verlaten en heuvelachtig, wat uiteraard voor wat leuke opmerkingen zorgde ("heb je Syll weer met haar goede ideeën").
Maar eenmaal aangekomen bleek het een ontzettend goede keuze te zijn geweest! We stonden met onze tentjes nog geen meter van het strand met daarbij vanuit je tentje prachtige uitzichten over de zee, rotsen en baaien. We konden het allemaal dan ook niet laten om in de ochtend eerst alleen het tentje open te zetten en vanuit je bed te genieten van het uitzicht (een 5 sterren resort is er niks bij!). We hebben toen met zijn vieren ook maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt door direct een ochtendduikje te nemen in de zee!
Daarna zijn we doorgereden via de 90mile beach naar Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van NZ met mooie uitzichten over Sandhills. Het vetste aan deze plek was dat hier de "Tasman Sea" en de "South Pacific Ocean" in elkaar overlopen. Hierdoor liepen 2 stromingen van water tegen elkaar in dat voor opslaande golven zorgde.

Diezelfde dag zijn we doorgereden naar het Waipoua Forest Park waar we een aantal korte wandelingen naar gigantische Kauribomen hebben genomen. Deze bomen zijn niet zozeer de grootste, maar zijn zo dik dat je er elkaar omheen kunt kwijtraken! De grooste Kauri in dit bos had dan ook een omtrek van 16.4 meter!
De volgende ochtend hebben we de Northlands verlaten en zijn we als afsluiter naar Piha Beach gegaan. Dit strand is de Bondi Beach van Auckland en, voor de kenner, deze heeft een eigen tv programma die ook in NL wordt uitgezonden (Piha Rescue).

Tijdens deze week die we samen gereisd hebben met onze auto zijn Remco en Richard erachter gekomen dat met een eigen auto NZ doorreizen de meest ideale manier is. Zij hebben dan ook onze auto overgekocht, wat voor ons natuurlijk erg goed uitkwam, aangezien wij nu niet meer in Auckland hoefde te blijven om deze te verkopen. Na een afscheidsdrankje hebben Remco en Richard ons dan ook afgezet op het vliegveld met hun nieuwe auto. Voor ons was helaas het NZ avontuur afgelopen. We hebben een ontzettend leuke tijd in NZ gehad en zijn dan ook langer gebleven dan in eerste instantie de bedoeling was. Gelukkig is dit geen probleem met ons flexibele vliegticket en hebben we op ons eigen tempo alle mooie dingen in NZ kunnen zien en meemaken. Dit was natuurlijk het eerste land dat we echt goed gezien hebben, maar toch kunnen we zeggen dat wij in de afgelopen maanden verliefd zijn geworden op de mooie natuur, de vriendelijke mensen en de relaxde sfeer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dirk appy:
    24 maart 2013
    Luitjes ik ben blij dat jullie zo genieten met alle leuke ervaringen die word opgedaan blijf nog maar weg het lijkt hier nog wel winter maar dat wisten jullie waarschijnlijk wel geniet nog de komende tijd van jullie supertrip (vergeet je nooit meer)op naar het volgende avontuur. veel liefs Dirk.
  2. Mirjam:
    24 maart 2013
    Wat leuk om jullie verhalen keer op keer te lezen. :) Geniet er nog even van!
  3. Aart:
    25 maart 2013
    Wat een prachtige avonturen weer! Die Luis is toch ook wel een echte lekkerbek..... een kloppend hart opeten! Ach, je moet alles een keer geprobeerd hebben toch?!
  4. Oom Jan en tante Lineke:
    26 maart 2013
    Lang zal ze leven (3X)
    In de gloria (3X)
    Hieperdepiep
    HOERA !!!!!!

Ook Luis van harte gefeliciteerd met Sylvana.

Maak deze dag nog specialer dan al die andere dagen daar !!!!
    Kus van ons
  5. Dirk appy:
    8 april 2013
    ik hoor van je moeder dat je een oorontsteking
    hebt opgelopen hopelijk gaat het weer wat beter en is de pijn
    weer wat minder. verder gezond blijven hoor en nog veel plezier

groet dirk
  6. Bert:
    10 april 2013
    Ik ben stikjaloers op jullie. Het klinkt allemaal zo geweldig! Syl (ook Luis natuurlijk) nog gefeliciteerd met je verjaardag! Heb jullie verhalen een tijdje gemist! Geniet van de rest van de reis en laat ons mee genieten!

Groeten van Bert!