Van strand naar regenwoud tot ijs!

2 februari 2013 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

De kustroute van Westport tot Greymouth bleek inderdaad een schitterende route te zijn. Terwijl we af en toe (vaak) stopte om foto's te maken zeiden we gewoon tegen elkaar dat we er even bij moesten gaan staan op de foto's. Gewoon om te bewijzen dat het geen plaatjes uit een brochure zijn of foto's van een schilderij, maar dat we daar echt stonden. Dus als je de foto's bekijkt en je twijfelt; ja alle foto's zijn echt haha! Onderweg hebben we geslapen in het plaatje Punakaiki, waar we de volgende dag met "hightide" (vloed) de beroemde Panecake Rocks bezocht hebben. Deze volgens de boekjes rotsen die eruit zien als stapels pannenkoeken zijn inderdaad mooi om te zien en met een beetje fantasie zie je de vergelijking ook wel (zie de foto's en beoordeel het zelf haha). Met hoogwater zouden daarnaast de golven door de vormen van de rotsen ervoor moeten zorgen dat het water aan alle kanten uit de gaten spuit (soort vulkaanuitbarstingen van water), helaas was de zee vandaag te rustig en hebben we deze dus alleen op een plaatje gezien.

Onze volgende overnachting was bij Hokitiki, hier hebben we 's avonds een plek bezocht vol met gloworms. Overdag zitten ze er ook, maar ze zijn zo klein dat je ze niet ziet zitten. 's Avonds zijn deze duizenden mini lichtjes wel echt een prachtig gezicht! Net de glow-in-the-dark sterretjes die je op je plafond kan hangen, maar dan veel kleiner en veel meer!

De volgende dag zijn we doorgereden naar Franz Josef, vernoemd naar de bekende Glasier waar het bij ligt. Hier hebben eerst een kiwihouse bezocht. Dit zijn niet de stukjes fruit, waarvan ik ook dacht dat de bijnaam van de Nieuw Zeelanders vandaan kwam. De bijnaam komt van de vreemd uitziende vogels die alleen in Nieuw Zeeland leven en inmiddels bedreigde diersoorten zijn. We zagen het dus wel als een must om als je in het land van de Kiwi's bent, ook de echte kiwi's te zien. Om toch een beetje in de Nederlandse sferen te komen hebben we een hiking op de Franz Josef Glacier gedaan. Hierbij gingen we eerst met een helikopter naar de glasier waarbij hij op het ijs landde!! Toen hebben we een tocht door, onder en over het ijs gedaan waarbij ons gids( toevallig een Nederlander) een weg door het ijs zocht en zelf maakte met een pikhouweel. Heel gaaf om grote ijsgaten in te klimmen en door kleine gangetjes onder het ijs te kruipen. een soort darteldorp voor volwassenen dus. Deze tocht deed 2.5/ 3 uur en toen kwam de heli ons weer ophalen en werden we weer veilig naar beneden gebracht. Nog een kleine opmerking en dat is dat deze tocht gewoon met een korte broek aan kon doen omdat het wel gewoon lekker warm is. Dat maakte het alles nog surrealistischer!

Omdat we natuurlijk maar een half jaar de tijd hebben zijn we weer doorgereden naar Queenstown. Waarbij we door de Haast Pass reden, een prachtige route met onderweg een aantal mooie stops/bezienswaardigheden. Zo zijn we langs de blue pools( waar het water rechtstreeks uit de glaciers komt dat het water niet alleen ongekend helder maar ook blauw maakt), Knights lookout (een punt langs de snelweg met een geweldig uitzicht over een supermooie baai) en ook de Thunder Creek Falls (waterval van 30 meter hoog) geweest.

Eenmaal aangekomen in Queenstown hebben we lekker een dag op het terras gezeten en lekker onze avonturen besproken! Want je vergeet onderweg wel eens wat je eigenlijk aan het doen bent maar ook belangrijk wat we allemaal nog gaan doen en dat is ( kan ik je uit eerste hand vertellen ) geweldig!!

Om nog even terug te komen op de vervelende Sandflies, we hebben er inderdaad een hoop gezien en hebben er aardig wat bultjes aan over gehouden. Gelukkig hadden we een goede insectenspray die ze op voldoende afstand hielden. Maar ach elk land heeft zo zijn nadelen en als dit de grootste is van NZ dan valt daar heel goed mee te leven!

1. Aart:
    18 februari 2013
    Prachtige foto's en weer een mooi verhaal! Wat een mooi land dat NZ! Kan goed begrijpen dat jullie vaak stoppen om foto's te maken!
  2. Oom Jan en tante Lineke:
    18 februari 2013
    Mooie foto's
  3. Suse en jack:
    19 februari 2013
    Hoi,syl en luis wat een avontuur,wat een mooie fotos wij kunnen ons niet voorstellen dat er zulke mooie plekken bestaan, maar jullie zullen dit nooit meer vergeten. Heel veel plezier en avontuur.xxx