Cultuurschok in Thailand! Bangkok tot Chiang Mai

23 maart 2013 - Chiang Mai, Thailand

Tijdens onze reis door Nieuw Zeeland zijn we ontzettend veel andere reizigers en backpackers tegengekomen, waarmee je al snel aan de praat raakt over alle mooie plekjes en reisgebieden. Doordat NZ het eerste land is die wij bereisd hebben merkte we vaak dat wij nog echte groentjes zijn op reisgebied. Tijdens deze gesprekken met al deze verschillende mensen hebben wij wel allerlei mooie tips en verhalen gehoord over NZ en de rest van de wereld. Dit heeft ons alleen nog maar enthousiaster gemaakt voor reizen en heeft ook onze gedachten over de reis die we nu maken erg veranderd. Het plan die wij in NL gemaakt hadden was dat wij een maand naar Thailand zouden gaan, maar het enthousiasme van andere reizigers over de rest van Zuidoost Azie heeft ons doen besluiten om dit werelddeel veel uitgebreider te gaan doen. Daarnaast speelde voor ons mee dat door de crisis in Europa en de sterke economie in NZ en Australie het reizen voor ons erg duur maakt in deze landen (aantal jaar geleden stond 1 euro gelijk aan 2 AUS dollar, op dit moment is dat 1,20 AUS dollar). Zoals jullie wel kunnen begrijpen willen we dan ook nog lang niet naar huis, vandaar dat wij de grote omschakeling hebben gemaakt om Australie over te slaan en in plaats daarvan een grote reis van 3,5 tot 4 maanden door Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisie en eventueel Balie te gaan doen. Australie is absoluut niet van ons lijstje afgeschraft, het geeft ons alleen een goed excuus dat we nog een keer in de toekomst een mooie reis moeten gaan maken!
Gelukkig was deze verandering geen probleem met ons flexibele ticket en met 1 telefoontje op 12 maart veranderde onze bestemming van diezelfde dag van Sydney naar Bangkok!

We weten dat we de afgelopen weken niet erg trouw zijn geweest met het bijhouden van de blog, maar we hopen dat snel goed te maken met alle nieuwe verhalen en prachtige foto's. Ondanks dat Thailand een stuk dichter bij huis ligt dan Australie en Nieuw Zeeland, voelen deze laatste 2 landen zoveel dichterbij huis! De afgelopen weken en voornamelijk het eerste moment in Bangkok is dan ook zo'n cultuur shock voor ons geweest, dat wij even tijd nodig hadden om al deze ervaringen te laten gebeuren en te laten bezinken. Onze eerste "shock" gebeurde al op het vliegveld in Bangkok, waar wij na een vliegreis van 3 overstappen, 6,5 wachturen en 17 vlieguren erachter kwamen dat onze koffers nog op het vliegveld in Sydney lagen. We kregen dan ook van een gebrekkig engels sprekend vrouwtje de procedures te horen en zij vroeg uiteraard in welk hotel wij verbleven zodat ze bij aankomst onze koffers daar naartoe konden brengen. Uiteraard hadden wij als echte backpackers nog niks voorbereid, voornamelijk door onze laatste moment beslissing zo snel naar Bangkok te gaan! Dus daar stonden we dan om 12 uur in de middag zonder koffers, slaapgebrek, een jetleg en in je vieze kleren die we al 2 dagen aan hadden op Ko San Road in de oververhitte centrum van Bangkok. Na een drankje op een terrasje  gedaan te hebben om even bij te komen van deze grote verandering hebben we een Guesthouse gevonden in het centrum van Bangkok en het vliegveld gebeld waar onze koffers die avond afgeleverd konden worden. Opeens bleken alleen onze koffers niet in Sydney te zijn, maar ze wisten niet waar ze dan wel waren. Het was dus nog even spannend, maar gelukkig werden onze koffers 2 dagen later alsof afgeleverd. We hebben op deze manier wel gelijk goed kennis kunnen maken met de aziatische cultuur, want een kruidvat voor een tandenborstel is hier ver te zoeken haha!

We hebben onze tijd in Bangkok voornamelijk gebruikt om even te relaxen en bij te komen van het continue reizen en te wennen aan de aziatische cultuur. Waar we in NZ voor minimaal 30 dollar op simpele en soms smerige campings stonden, hadden we nu voor 12 euro een prachtige hotelkamer. Daarnaast hoefde we nu niet meer de simpele 1 pansgerechten te maken maar werden we voor 1 of 2 euro bediend met heerlijke uitgebreide gerechten. Ook even wennen waren de tuktuks in Bangkok, in deze soort motors met een bankje achterop werden we voor omgerekend 75 eurocent 2 uur meegenomen naar een aantal prachtige tempels en buddha's. Toch beviel de stad Bangkok ons niet heel erg. Waar Thailand het land van de glimlach wordt genoemd, hadden wij in Bangkok voornamelijk het beeld van opdringerige verkopers, overtoeristisch en onvriendelijke mensen. We wilde deze stad dan ook snel verlaten om het echte Thailand te gaan zien. Maar niet voordat Luis zijn jarenlange wens om een tattoo te laten zetten te hebben vervuld. Het plan in NL was om in NZ een Mauori tattoo te laten zetten, maar door deze cultuur meegemaakt te hebben was dit al snel van de baan. Daarnaast was er toevallig een kennis van Luis op hetzelfde moment in Bangkok en hij wist een goede tattooshop waar hij zelf ook al eerder een tattoo had laten zetten. Met het plan een tekening te laten maken gingen we naar deze shop toe, maar kwamen we diezelfde avond de tattooshop uit met een tattoo op zijn onderarm! Het is een spontane actie geweest om het zo snel te doen, maar het eindresultaat is echt prachtig (zie foto's)!

We hebben vanuit Bangkok de trein naar Ayuthaya genomen, een plaats ongeveer 80 kilometer ten noorden van Bangkok. Het is grappig dat wij nu nog dagelijks de klachten lezen op facebook over de vertragingen van de NS (ik was er zelf één van), en nu de dagelijkse treinreizen in Thailand meemaken. Waar ons werd verteld dat de treinreis 1,5 uur zou duren, begon ik na 2 uur lichtelijk paniekerig mijn tassen te pakken met het idee dat we de halte misschien gemist zouden hebben. Hierop kwam een local mij vragen waar ik naartoe moest en begon toen te lachen dat deze halte nog 5 stops (3 kwartier) verder was! Zo slecht hebben we het dus niet eens met de NS haha! In Ayuthaya hebben we een boottrip genomen over rivier die om de stad heen ligt. Hierbij vaarde we langs verschillende dorpen waar je duidelijk ziet hoe de mensen leven buiten de grote stad. Het voelde voor ons als een eerste ervaring met het echte aziatische leven wanneer je alle oude bamboo achtige huisjes en de locale kinderen ziet zwemmen in de rivier en die enthousiast beginnen te zwaaien als je voorbij vaart. Tijdens deze boottrip werden we een aantal keer afgezet bij tempels, waarbij de laatste stop wel de meest bijzondere was. Dit waren niet de glimmende met goud omrandde tempels die we gewend waren, maar prachtige oude tempelruines die eerder gedeeltelijk zijn verwoest.

Wanneer je naar Thailand of eigenlijk Azie gaat wordt je door iedereen gewaarschuwd voor de oplichterijen, maar toch gebeurd het iedereen wel een paar keer. Dit komt voornamelijk doordat alles zo anders geregeld wordt dan je gewend bent en voornamelijk ook omdat je geen goed beeld hebt wat normale prijzen zijn. Onze eerste grote "scam" hadden we dan ook al toen we onze busticket van Ayuthaya naar Sukhothai regelde bij ons hotel. Hierbij betaalde we 600 batt (15 euro) en werden we naar het busstation gebracht om vervolgens met de bus 450 kilometer verder naar het noorden te reizen. Eenmaal aangekomen op het busstation kregen we alleen een busticket in ons hand met daarop een prijs van 200 batt (5 euro)! In NL zal je denken dat het maar 10 euro per persoon is, maar in dit land is dat ontzettend veel geld en een verdriedubbeling van de normale prijs. Het was voor ons dus duidelijk dat wij voortaan zelf naar het busstation gaan om onze tickets te regelen haha! Je leert snel in dit land! In Sukhothai hebben we scooter gehuurd, of eigenlijk een motor want deze had 125 cc! (denk maar niet dat er om een rijbewijs gevraagd wordt haha) We zijn toen met de scooter naar het Historical Park gereden wat volgens zeggen een kleinere versie is van het bekende Ankor Watt. Het was erg mooi om met je scooter door dit grote park vol met oude ruines te crossen en te stoppen bij de mooiste plekjes. Ook erg gaaf om te zien waren de grote groepen met monnikken die bij de verschillende beelden gingen bidden en perfect in koor begonnen te zingen naar Buddha.

Vanuit Sukhothai hebben we de bus verder naar het noorden genomen, naar Chiang Mai. Uiteraard zijn we deze keer zelf naar het busstation om een kaartje voor de ruim 300 km lange bustrip te kopen. Tijdens deze bustrip merkte we pas hoe verwend we in NZ waren met onze eigen auto. Hoe verder we in het noorden kwamen hoe ruiger de natuur werd met de mooie bergen en regenwouden. Dit is de natuur waar je voor naar Thailand wilt. Het vervelende is dat de bussen alleen in de grote steden stoppen en je dus nooit zoals wij in NZ deden even onderweg kan stoppen om te genieten van al het moois en foto's kan maken. Foto's door de smerige en weerkaatsende busramen verliezen al snel hun charme. Chiang Mai was aan de andere kant wel een stad die ons direct goed beviel met al een stuk vriendelijkere mensen en een prettige sfeer. Ik weet dat het onbegrijpelijk moet klinken voor iedereen NL met het nogal winterse weer, maar het weer in Thailand is tot nu toe zo warm en benauwd dat je al snel te puf kwijt raakt om dingen te ondernemen. Om deze reden (en gewoon omdat het kan met de aziatische prijzen) hebben we in Chiang Mai dan ook een leuk Guesthouse genomen met zwembad voor 6 euro p.p.! Maar we hebben uiteraard niet alleen langs het zwembad gelegen in Chiang Mai. Op onze 2e dag hebben we een dagtour genomen met allerlei activiteiten rondom Chiang Mai waarbij het hoogtepunt toch wel het rijden op een olifant was! We werden met onze tuktuk afgezet waarbij we al gelijk oog in oog stonden met een nieuwschierig babyolifantje. De volwassenen hadden continu een bestuurder op hun rug en werden gebruikt voor de ritjes, waarbij het kalfje voornamelijk nieuwschierig rondliep en de groep volgde. Voordat we op de olifant zijn geklommen hadden we een zak met bananen gekocht wat een leuke maar enge reactie opriep bij het baby olifantje. Deze werd zo enthousiast dat deze op Syll met de zak afrende! Van schrik rende Syll de trap van het plateau op dat wordt gebruikt om op de olifant te klimmen. Terwijl ze dat deed probeerde het kalfje met zijn slurf op allerlei manieren de zak te pakken en toen Syll veilig op het plateau dacht te staan probeerde het babytje zelfs de trap op te klimmen. Even schrikken maar erg leuk! Ook de rit op de rug van de olifant was onvergetelijk. De manier waarop deze grote machtige beesten zich een weg maken door de bomen, struiken en rivieren is prachtig. Uiteraard stopte hij elke paar meter met lopen waarna hij zijn slurf z'n beetje in je gezicht stopt in de hoop dat hij een beloning (banaan) krijgt.

Na ons avontuur op de olifant hebben we een trekking van een uur naar een waterval gedaan. We merkte toen dat we totaal niet gewend zijn aan het klimaat, want onze rug leek wel een waterval zo warm was het! En dan zie je dat onze tour gids alles rennend en klimmend doet en in zijn lange broek en trui onbezweet aankomt bij de waterval. Gelukkig konden we bij aankomst wat verkoeling vinden in het ijskoude water bij de waterval. Na de trekking zijn we gaan raften en bambooraften. Wat niet heel spannend was door het laagstaande water, maar vooral veel lachen doordat de verschillende boten elkaar zo nat mogelijk probeerde te maken en doordat we telkens vast zaten tussen de rotsen. Onze laatste stop was een bergvolk die we bezocht hadden. Het gaf een heel ongemakkelijk gevoel toen onze tourgids hier met ons doorheen liep, doordat jij daar als rijke toerist een soort van "aapjes gaat kijken".  Na deze leuke dag hebben we met de andere toeristen van onze tour de dag leuk afgesloten door samen wat te gaan eten en drinken.

We volgende avond zijn we samen met een Nederlands stelletje die we al eens tegen zijn gekomen in Sukhothai naar de bekende nachtmarkt geweest. Dit was echt een prachtige, gezellige markt met de bekende dansende ladyboys, de leukste hebbedingetjes en mooiste decoraties voor thuis. Het liefst hadden we de halve markt leegekocht om ons hele huis mee te decoreren, helaas weet je dat je het dan allemaal nog een aantal maanden moet meesjouwen. Hierna hebben we een echte thaibox tournooi bezocht. Het voelde op het moment heel illigaal door de plastic stoeltjes en de slechte apparatuur op een pleintje, maar dat maakte ook absoluut de sfeer. We hebben 4 wedstrijden gezien waarvan 2 knockouts. Heel gaaf om een keer meegemaakt te hebben!

Tijdens onze dagen in Chiang Mai zijn we veel opgetrokken met een stelletje, Dan uit Engeland en Kirsty uit Australie. Zij gingen toevallig dezelfde richting uit als wij waardoor we afgesproken hebben om samen naar Laos te reizen. Dit was dan ook voor nu even onze avontuur in Thailand, maar we zullen er met een aantal maanden weer terug zijn. Voor nu is Laos het volgende avontuur. We zijn benieuwd wat dit land ons te bieden heeft, aangezien men zegt dat Thailand al ver ontwikkeld is vergeleken met Laos!

1. Oom Jan en tante Lineke:
    12 april 2013
    Prachtig verhaal. Hoe lang denken jullie nu weg te kunnen blijven?
    Liefs van hier
  2. Jannes Kuipers:
    Hoi Sylvana en Luis,
    Leuke verhalen van jullie reiservaringen. Ben in februari in Thailan
  3. Jannes Kuipers:
    Hoi Sylvana en Luis,
    Leuk jullie reisverhalen te lezen.
    Ben in februari zelf in Thailand geweest en herken veel van wat jullie meegemaakt hebben.
    Ik wens jullie heel veel plezier en ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    Groetjes, Jannes
  4. Sandra:
    12 april 2013
    Wat een goed plan om veel langer te blijven. Nu hebben jullie de kans! Ik zou zeggen maak veel foto's want wat julle allemaal beleven wordt lastig later terug te halen. Teveel voor woorden.
    geniet ervan!
  5. Henny:
    12 april 2013
    He wat heerlijk om nog meer van jullie vakantie te lezen,
    gelukkig heb ik een groot gedeelte al via Skype gehoord, maar je verhalen zijn weer erg boeiend.
  6. Luis en syll:
    13 april 2013
    Echt super leuk reacties allemaal!!
    Voor ome jan en tante lineke we hopen tot eind juni begin juli weg te kunnen blijven! De plan is om nog richting cambodja malaysie en indonesie te gaan!! Om weer terug te komen in thailand voor de vlucht naar huis!
  7. Raimondo:
    13 april 2013
    Mooi verhaal weer toppers veel plezier nog!!
  8. Suse en jack:
    13 april 2013
    Hoi, na lang wachten weer een heel leuk verhaal en weer veel avontuur. Heel veel plezier en doe voorzichtig en ons niet meer zo lang laten wachten hoor.groetjes veel liefs